Kostnaderna ska ned med omkring två miljarder euro (drygt 20 miljarder kronor) på tre år, enligt planen, som lanseras efter ett år präglat av en till stora delar nedstängd besöksnäring i många länder.
Beskedet kommer efter ett bokslut som visar att fjolåret gav en nettoförlust på 204 miljoner euro (drygt två miljarder kronor).
Försäljningen under fjolåret trycktes ned ordentligt med alla nedstängningar och restriktioner och föll med 17 procent till 23 miljarder euro.
Och problemen fortsätter i år. Enligt Heineken var 70 procent av alla serveringsplatser i Europa nedstängda i slutet av januari.
Heineken, med varumärken som Amstel, Sol och Tiger i portföljen, har inför personalneddragningarna cirka 85 000 anställda runt om i världen.
Bolaget, som uppger att man framöver vill satsa mer på onlineförsäljning, skriver i bokslutet att man räknar med en gradvis återhämtning för marknaden 2021 och en bit in i 2022, men att det kommer att gå trögt.