8 000 får gå från Heineken efter rekordförlust

Nederländska Heineken lanserar ett nytt stort sparpaket. Världens näst största öltillverkare siktar på att göra sig av med 8 000 medarbetare inom koncernen runt om i världen.

Bryggeribranschen har ett tufft år bakom sig sedan barer och restauranger världen över tvingats dra ned på öppettider eller hålla stängt på grund av coronapandemin. Arkivbild.

Bryggeribranschen har ett tufft år bakom sig sedan barer och restauranger världen över tvingats dra ned på öppettider eller hålla stängt på grund av coronapandemin. Arkivbild.

Foto: J. David Ake/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-02-10 08:55

Kostnaderna ska ned med omkring två miljarder euro (drygt 20 miljarder kronor) på tre år, enligt planen, som lanseras efter ett år präglat av en till stora delar nedstängd besöksnäring i många länder.

Beskedet kommer efter ett bokslut som visar att fjolåret gav en nettoförlust på 204 miljoner euro (drygt två miljarder kronor).

Försäljningen under fjolåret trycktes ned ordentligt med alla nedstängningar och restriktioner och föll med 17 procent till 23 miljarder euro.

Och problemen fortsätter i år. Enligt Heineken var 70 procent av alla serveringsplatser i Europa nedstängda i slutet av januari.

Heineken, med varumärken som Amstel, Sol och Tiger i portföljen, har inför personalneddragningarna cirka 85 000 anställda runt om i världen.

Bolaget, som uppger att man framöver vill satsa mer på onlineförsäljning, skriver i bokslutet att man räknar med en gradvis återhämtning för marknaden 2021 och en bit in i 2022, men att det kommer att gå trögt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!