Det handlar dels om ett teknikskifte mot eldrivna fordon, som fått Scania att satsa på en batterifabrik i Södertälje. Samtidigt måste kostymen bli större, för att svara upp mot ökad efterfrågan i den globala ekonomiska återhämtningen.
– Vi har ambitionen att växa, både i Sverige och utomlands. Det brukar ju innebära att man behöver mer folk, säger Levin, som övertog vd-stolen så sent som vid månadsskiftet.
Fler ingenjörer
Bland annat söker Scania efter fler ingenjörer inom mjukvaruområdet. En ledstjärna för den nya Scaniachefen i rekryteringsarbetet är dock bevarad flexibilitet. Bolaget drog så sent som i fjol ned med tusen tjänstemän i Sverige och såg även över bemanningen inom produktion.
– För oss är det jätteviktigt, flexibilitet. Just nu ser vi en fantastisk efterfrågan. Men vi har ju lärt oss – inte minst 2008-2009 – att det är när efterfrågan är som högst som inbromsningen kan bli som kraftigast, säger Levin.
Kortsiktigt begränsas ambitionen att expandera av den globala bristen på så kallade halvledare – små chip som blir allt vanligare i takt med elektrifieringen, automatiseringen, digitaliseringen och uppkopplingen i samhället.
Den akuta bristen har uppstått i den oväntat starka globala återhämtningen som slagit till efter lagerrensningar och neddragningar under den första tiden av pandemin 2020.
Utan stoppdagar
Hittills har Scania – till skillnad från många andra fordonstillverkare – klarat halvledarbristen utan stoppdagar i produktionen.
– Sedan i onsdags har vi en något minskad produktionstakt i Europa på grund av halvledare. Men vi ser att redan nästa vecka är vi tillbaka på fullt kapacitetsutnyttjande igen, säger Levin.
Framför sig ser han dock en oväntat lång period som kommer att präglas av halvledarbristen.
– Vi trodde att det här kanske skulle vara över på ett kvartal eller två. Men det är svårt för chipindustrin att öka sin kapacitet, säger Levin.
– Minst det här året och kanske en bit in i nästa år kommer det vara bekymmersamt, tillägger han.
Scania köper in mycket av sina halvledare från USA, där tillverkarna drabbades hårt av förstörd utrustning i extremkylan i Texas i februari.
– Men det här är ett globalt problem som drabbar alla fordonstillverkare i världen i princip lika mycket, säger Levin.
Marginalerna lyfter över det långsiktiga målet och orderingången skjuter iväg uppåt med nästan 80 procent under första kvartalet jämfört med ett år tidigare.
– Vi har anpassat kostymen, det har bidragit, säger han.
Minskat resande i covid-19-pandemin och effektiviseringar med hjälp av nya digitala verktyg bidrar också positivt.
– Försäljningen har fått en mycket högre effektivitet. Man kan ha fler kundmöten digitalt än när man ligger ute på vägarna, säger Levin.
Inte bara halvledare
Men det finns samtidigt mer än halvledarbrist bland utmaningarna på Levins nya skrivbord. Medan efterfrågan på lastbilar lyfter ser bland annat efterfrågan på långfärdsbussar fortsatt svag ut.
Samtidigt stiger priserna snabbt på de flesta insatsvaror som används i produktionen – inte bara halvledare.
– Det gäller också råmaterial som stål, aluminium och märkligt nog plast. Det är gummi, däck, också.