Amazon dyrare än svenska konkurrenter

I snitt åtta procent dyrare än billigaste konkurrenterna. Det visar prisjämförelsesajten Pricerunners prisanalys av Amazons intåg i Sverige.

Snarare rea hos konkurrenterna. Arkivbild.

Snarare rea hos konkurrenterna. Arkivbild.

Foto: Bertil Ericson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-10-28 14:15

Amazon är framför allt känt för sina billiga priser, men så är inte riktigt fallet när sajten nu lanseras på svenska. Pricerunner har gjort en analys av priserna på svenska Amazon jämfört med andra svenska nätbutiker. 330 produkter har i studien jämförts inom ett stort antal kategorier, som exempelvis kökstillbehör, hårprodukter, tv och eltandborstar.

I snitt är Amazon åtta procent dyrare än de lägsta priserna som förekommer på den svenska marknaden.

Vissa produkter är billigare än flertalet konkurrenter, men för fyra av tio prylar finns det billigare handelsplatser, enligt Pricerunner. Och vissa grejer är rejält mycket dyrare hos Amazon.

– Det går att hitta bra dealar på Amazon, just nu så hittar man till exempel bra dealar på leksaker och hörlurar. Men Sverige har väldigt starka nätbutiker som går väldigt bra, då man kan inte förvänta sig att Amazon är billigast på allt, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

Samtidigt, tillägger han, är det bara Amazons första dag på den svenska marknaden.

– Jag förväntar mig att svenska näthandlare anpassar sig för att möta den här konkurrensen och den nya prisbilden, säger han och tillägger:

– Som alltid gäller det att jämföra prisbilder och villkor mellan olika butiker noggrant.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!