Den stora e-handelsdagen Black Friday (27 november) kommer allt närmare och med det Amazons intåg i Sverige. Det är i alla fall vad många bedömare tror.
Efter att i augusti officiellt meddelat att man ska lansera en svensk version av sin sajt har spekulationerna främst handlat om när Amazon startar upp i Sverige och framförallt, vilka konsekvenser det får.
Inget av svaren är självklara, likaså hur svenska företag ska hantera världens största e-handelföretag.
– Logiskt sett tror jag att de försöker lansera till Black Friday. Det är den tiden på året som Amazon är som starkast. Sedan kan det vara så att julhandeln i Sverige är lite större så hinner man inte av tekniska skäl är inte lansering till julen helt oväntat, säger Johan Anselmsson, biträdande prefekt vid Företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet som bland annat har forskat kring varumärken och hur de försöker skapa kundlojalitet.
Högst oklart
– Sanningen att säga tror jag inte de vet och att det inte är bestämt ännu. Det kan vara i början av nästa år också, säger Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsesajten Pricerunner, på frågan om tidpunkten.
Båda två är av högst skilda åsikter vilken betydelse lanseringen i slutändan får och lutar sig mot olika argument. Johan Anselmsson är pessimistisk, Nicklas Storåkers ser en betydligt mindre påverkan på svenska företag. Johan Anselmsson först:
– Det blir en gissningslek men i ett värsta scenario tror jag inte vi ska underskatta det här. Amazons mål är att vara överallt och erbjuda allting. Svenska kunder har kanske tidigare valt bort dem på grund av leveranstider men genom att de kommer hit tvättas sådana svagheter bort. Det handlar dessutom inte bara om handel, de vill vara en fullservice där man i stället för som nu söker efter varor på Google i stället börjar leta på Amazons hemsida.
Haltande jämförelse
Storåkers i sin tur anser att jämförelsen haltar. I exempelvis USA och Storbritannien har Amazon varit etablerat i decennier och startade när e-handeln fortfarande var i sin linda.
– I Sverige finns många etablerade e-handlare och en smidig logistik. Då är det inte lika lätt att gå in och tro att alla ska flytta sin konsumtion till Amazon.
I stället vill han jämföra en svensk etablering med de senaste länderna Amazon klivit in på, Nederländerna, Turkiet och Australien.
– Här har man en marknadsandel på mellan 1–4 procent och inte alls varit någon succé. Jag skulle säga att Sverige är en osedvanligt dålig marknad för Amazon med liten befolkning och stora geografiska avstånd.
Storåkers ser ytterligare en väsentlig skillnad:
– När vi pratar med tillverkare är intresset ganska ljummet att sälja via Amazon. Det är mycket envägskommunikation och en dyr plattform där det finns billigare distributionskanaler. Jag är inte så säker på att amerikansk självsäkerhet och arrogans går hem.
Fysiska butiker drabbas
Båda delar dock uppfattningen att de som framförallt kommer utmanas är de fysiska butikerna.
– De kommer att vara de stora förlorarna. Har man inte redan haft det tufft så kommer man få det nu, säger Storåkers.
Johan Anselmsson betonar att för svenska företag handlar det om att bygga sitt eget varumärke för att inte hamna i knäet på den amerikanska jätten.
– Det kan handla om att man är den mest sofistikerade eller mest hållbara inom sitt område. I Sverige finns inte rum för så många spelare. Se på elektronikhandeln där aktörer som Siba och Onoff försvunnit. Där kan man tänka sig att ytterligare aktörer kommer att stryka med.