Analytiker: Det sämsta kvartal jag har sett

Bolag som slog förväntningarna med råge, men samtidigt gjorde ett sämre resultat än under finanskrisen. Hur går det ihop? Börsbolagens resultat för årets andra kvartal är både nattsvart mörker och glädjeyra – på samma gång.

Årets andra kvartal var det sämsta någonsin för börsbolagen, enligt en expert. Samtidigt slog bolagen alla analytikers förväntningar. Hur går det ihop? Arkivbild.

Årets andra kvartal var det sämsta någonsin för börsbolagen, enligt en expert. Samtidigt slog bolagen alla analytikers förväntningar. Hur går det ihop? Arkivbild.

Foto: Erik Mårtensson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-25 18:45

Ett uselt kvartal, men ändå inte så dåligt som analytikerna hade befarat.

Så summerar Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker, börsbolagens resultat som presenterats under de senaste veckorna. Det han refererar till som "uselt" är framför allt de kraftiga vinstfallen. För de 65 storbolag som Peter Malmqvist följer har vinsten sammanlagt gått ner 55 procent jämfört med samma kvartal förra året.

– Visserligen förklarar två bolag, H&M och AB Volvo, en ganska stor del av den extrema nedgången. Tar man bort de tre sämsta bolagen och de tre bästa får man ett vinstfall på 37 procent, säger han.

– Men så kraftig nedgång var det inte ens under finanskrisen. Då gav det värsta kvartalet 36 procents nedgång.

Slog alla förväntningar

Samtidigt har det gått långt bättre än någon kunnat hoppas. 71 procent av bolagen visade bättre siffror än väntat, och det sammanlagda resultatet överträffade analytikernas prognoser med 21 procent, enligt Peter Malmqvists beräkningar.

– Det är extremt kraftigt, normalt pratar vi om en till tre procent. Det visar dels att det är svårt att prognosticera i en fallande marknad, men också att det inte är fullt så dåligt som analytikerna trodde. Det är positivt, säger han.

Även Mattias Eriksson, aktieanalytiker på Coeli, säger att analytikerna varit för pessimistiska i sina förväntningar.

– De allra flesta rapporter har varit bättre än väntat. Det är kraftiga tapp jämfört med andra kvartalet 2019, men det är långt ifrån så illa som man trodde. Bolagen har hanterat effekten av pandemin på ett klart bättre sätt än väntat.

Han betonar dock att krisen har slagit olika i olika sektorer. Exempelvis hade byggvarukedjan Byggmax sitt bästa kvartal i företagets historia, medan Duni, som tillverkar servetter och andra produkter för restaurangbranschen, tappade två tredjedelar av sin försäljning.

– Det är en väldigt heterogen bild, en del har sitt bästa kvartal någonsin och en del får enorma fall i försäljningen. Så brukar det inte vara, säger Mattias Eriksson.

Delade meningar

Men andra kvartalet 2020 var bottennivån och nu går det bara uppåt, tror Mattias Eriksson. Han räknar med en återhämtning under andra halvåret i år, och att bolagen sedan är tillbaka på normala nivåer under 2021.

Peter Malmqvist däremot är mer pessimistisk. Även han tror på en viss förbättring, men menar att de kraftiga nedstängningarna världen över fortsatt kommer att påverka – och att återhämtningen därför kommer att ta tid.

– Men det är klart, det måste vara bättre än under andra kvartalet. Jag kan säga med säkerhet att den makroekonomiska statistiken under andra kvartalet är den sämsta jag någonsin har sett, säger han.

Fakta: Så gick det för några av storbolagen

AB Volvo: Förlust före skatt på 90 miljoner kronor.

H&M: Förlust före skatt på 6,5 miljarder kronor.

ABB: Rörelseresultat på 5,7 miljarder kronor.

Ericsson: Rörelsevinst på 3,9 miljarder kronor.

Telia: Förlust före skatt på 1,8 miljarder kronor.

SEB: Rörelseresultat på 4,5 miljoner kronor.

Swedbank: Rörelsevinst på 5,9 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!