Analytiker: Historiskt svagt kvartal för SAS

Räkna med ytterligare en jätteförlust för SAS när nya delårssiffror presenteras. Ett historiskt svagt kvartal ska sammanfattas.
–Enligt mina beräkningar kommer det här att vara det sämsta kvartalet någonsin för SAS när det gäller passagerarintäkter, säger analytikern Jacob Pedersen till TT.

Ett SAS-plan lyfter från Oslos flygplats. Arkivbild.

Ett SAS-plan lyfter från Oslos flygplats. Arkivbild.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-05-26 05:30

Mångårige vd:n Rickard Gustafson har sedan tidigare meddelat att han lämnar bolaget. I juli tar nederländaren Anko Van der Werff över stafettpinnen och det vore fel att säga att han kommer till ett blomstrande företag.

På torsdag kommer siffrorna för andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, det vill säga februari–april. Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank som följer SAS, gör en krass bedömning:

– Jag är övertygad att det här kvartalet kommer att bli sämre än det föregående. Man har haft lägre intäkter med färre passagerare, dessutom hade man föregående kvartal en valutamedvind på 600 miljoner svenska kronor som man inte kommer att ha det här kvartalet.

Rejäl minskning

Nettoomsättningen spås nu minska med hela 58,3 procent till drygt 2 196 miljoner svenska kronor, medan förlusten före skatt skrivs till 2 494 miljoner kronor, betydligt mindre än samma kvartal föregående år (förlust på 3 722 miljoner kronor).

Andra kvartalet brukar historiskt sett i flygbranschen vara ett starkare kvartal än det första, men förändrade resemönster i samband med coronapandemin sätter nu SAS under press, där trafiksiffrorna spås rasa med 90 procent jämfört med samma period före pandemins utbrott.

Aprils tidigare publicerade trafiksiffror visade visserligen på en ökning med två procent jämfört med mars, men då från väldigt låga nivåer och SAS konstaterade att många kunder väljer att boka med kort framförhållning på grund av det osäkra läget. Även om vaccineringen har tagit fart runtom i Europa och det sker vissa lättnader, är situationen betydligt tuffare där än exempelvis i USA, där flera flygbolag nu har utökat sina trafikprogram i takt med stigande efterfrågan.

Inga förändringar väntas

Med tanke på det stundande vd-bytet ser inte Pedersen det som troligt att SAS kommer att kommunicera några större förändringar i anslutning till rapporten.

– Jag skulle bli väldigt överraskad. Han (Anko Van der Werff) behöver komma in och bedöma situationen innan SAS går vidare. De har också redan skurit ned ungefär halva företagets personalstyrka. Det är mer än vad många andra bolag har gjort.

Med tanke på att SAS bedöms blöda upp till maximalt 600 miljoner kronor i månaden bedömer Jacob Pedersen att det är högst sannolikt att man kommer att behöva be ägarna, läs den svenska och danska staten, om ytterligare ekonomiskt stöd.

– Det är inget SAS som kommer göra nu, men det är högst troligt att man får göra det längre fram.

TT: I ett framtida perspektiv, hur tror du SAS agerar, mer fokus på privat- eller affärsresenärer?

– En viss förändring behöver genomföras, men först av allt, SAS är inte ett lågprisbolag så man kan inte säga att man ska inrikta sig hundra procent mot fritidsresenärer. Företaget kommer fortsatt att behöva affärsresenärer, utan dem kommer man att vara ute på djupt vatten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!