Närmast väntar nu de viktiga sommarmånaderna för flygindustrin. SAS har slagit på stora trumman med intensiva reklamkampanjer när man öppnar upp 180 direktlinjer från Skandinavien till Europa.
Hittills har det gått trögare än vad man hoppats på, trots ökad vaccinationsgrad och lättnader när det gäller restriktioner runtom i landet. Förre vd:n Rickard Gustafson sa tidigare att han inte ser hur flyget ska återgå till ett normaltillstånd förrän tidigast 2022 och Karl Sandlund anser att det inte finns något som tyder på att det ske en revidering av den prognosen.
Flygfrakt populärt
– Vi håller fast vid den här prognosen. Det kommer att ta tid innan vi är tillbaka till normala nivåer igen. Vi ser att fler kunder bokar även om det är lägre nivåer än normalt, vilket gör att vi anpassar vår verksamhet.
TT: Hur utsatta är era långdistansrutter till Nordamerika och Asien?
– Vi gör ingen prognos för respektive marknad men det vi ser på dessa är att det är en stor efterfrågan på flygfrakt och en del av dessa linjer kan operera som fraktlinjer, inte minst till USA.
Inga krav på vaccinering
Vaccinationsgraden är inte bara en stor fråga bland passagerare utan även anställda inom flygindustrin. I USA där vaccineringen tagit betydligt mer fart än exempelvis Sverige är det en het fråga och ett av världens största flygbolag, Delta Airlines, har meddelat att alla nyanställda måste vara vaccinerade. Konkurrenten United nådde nyligen en överenskommelse med de anställdas fackförbund om det inte skulle bli ett krav, däremot kan vaccinering föranleda löneförhöjning.
– Vi har ingen sådan policy att man ska vaccinera sig utan följer vad som gäller i respektive land och hoppas naturligtvis att vaccinationsgraden går upp och smittotalen går ned.
TT: Finns det planer att ni ska ge anställda löneökning om man vaccinerar sig?
– Nej, det finns det inte.
Rent ekonomiskt blev det återigen en miljardförlust för SAS, 2,4 miljarder kronor för andra kvartalet som avslutades i april. Det var dock en minskning jämfört med förlusten andra kvartalet i fjol på 3,7 miljarder. Intäkterna rasade också.
Bolaget har dock fått nytt ekonomiskt stöd från staten. I onsdags kom besked om att storägarna, den svenska och danska staten, kommit överens om ett nytt stödpaket till bolaget. SAS får nu möjlighet att låna ytterligare, upp till 3 miljarder kronor, för att skapa en likviditetsbuffert.
– Det här skapar en extra buffert från huvudägarna om pandemin skulle fortsätta och reserestriktionerna inte skulle släppa.