Det handlar om en systemåtgärd som ska göra att företag inte får samla information om användare utan deras uttryckliga godkännande.
Facebook har kontrat med att planera in nya "informations-banderoller" som ska dyka upp på telefonen om hur företaget använder sin insamlade data. Företagets vd Mark Zuckerberg har också påpekat att Apples åtgärd kan skada småföretagare, eftersom det försvårar för riktad reklam.
Apples integritetsåtgärd väntas komma någon gång under de första månaderna av 2021, i samband med att de släpper en systemuppdatering. Ändringen väntas bli att användare tillfrågas om de godkänner att deras beteende på internet samlas in i syfte att få skräddarsydd reklam. Varje applikation behöver då få ett godkännande för detta.
Wall Street Journal skriver att beskedet från Apple har rört upp i reklambranschen, även om ändringen inte innebär ett förbud mot insamlande av data, bara ett godkännande.
Samtidigt skriver New York Times att det kan finnas baktankar hos Apple med den nya policyn. Genom att försvåra insamlandet av data kan gratisappar bli olönsamt, vilket driver marknaden tillbaka till betal-appar; något som Apple tjänar pengar på för varje transaktion.