Det är verkligen ingen nymodighet som får utmärkelsen årets julklapp år 2020, utan det gamla välkända stormköket.
Utnämningen från HUI Research är gjord med tanke på hur våra liv förändrats sedan coronapandemin drabbade Sverige och världen. Svenskarna har börjat umgås mer utomhus, både hemma och ute i naturen.
– 2020 har ju verkligen varit ett år då vi har förändrat våra beteenden i hur vi träffas och vi har vistats alltmer ute i naturen för att kunna träffa våra nära och kära, säger Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI som utsett årets julklapp varje år sedan 1988.
Nyväckt intresse
Det finns flera kriterier som årets julklapp ska möta. Bland annat ska den vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året och gärna representera den tid vi lever i. I år är det pandemin och den ökade friluftstrenden som HUI tagit fasta på.
– Vi har en stark kultur av att träffas över måltider och den kvarstår ju även i en osäker tid av pandemi. Vi har fått hitta nya sätt att träffas över en fika eller middag, säger Sophie Nilsonne.
Svemester
Under året har många svenskar semestrat i Sverige, så kallad svemester, vilket har visat sig i besöksrekord på bland annat många vandringsleder. Dessutom sålde friluftsutrustning som smör i solsken i somras. Men alla har inte ägnat sig åt stora friluftsäventyr. Många har även gjort fler besök i lokala parker och grönområden än vanligt, och utomhusaktiviteterna väntas fortsätta i vinter.
HUI vill inte att utnämningen av årets julklapp ska ses som en uppmaning att alla ska köpa just den produkten, utan snarare som en trendspaning.
– Vi försöker absolut inte att driva konsumtionen eller samhället i någon viss riktning, utan det är en reflexion av hur samhället ser ut, säger Sophie Nilsonne.