ARN: Pengar tillbaka för inställda evenemang

Den som köpt biljett till ett evenemang som ställts in på grund av coronapandemin ska inte behöva betala – om inte annat framgår i avtalet. Det skriver Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande två vägledande beslut som rör inställda evenemang.

Den som köpt biljett till ett evenemang, till ett exempel ett cykellopp, som ställts in på grund av coronapandemin ska inte behöva betala.

Den som köpt biljett till ett evenemang, till ett exempel ett cykellopp, som ställts in på grund av coronapandemin ska inte behöva betala.

Foto: Vegard Grøtt Wivestad/NTB/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-06-15 10:25

Den som köpt en biljett till ett evenemang, säg ett motionslopp eller en konsert, ska få pengarna tillbaka om tillställningen ställts in på grund av coronapandemin, enligt beslutet från ARN.

Nämnden har fattat beslut i två separata ärenden. Det ena gällde en cykeltävling som ställdes in. Där fanns ett avtalsvillkor som skulle begränsa arrangörens återbetalningsskyldighet till 50 procent av anmälningsavgiften vid så kallade extraordinära omständigheter. Enligt ARN behöver arrangören därmed inte betala tillbaka hela avgiften.

Undantagsklausul ett måste

– Om ett företag eller arrangör kan bevisa att det finns en undantagsklausul för särskilda händelser, som exempelvis coronapandemin, och klausulen är skälig, behöver de inte betala tillbaka, säger Marcus Isgren, ordförande och chef på ARN, till TT.

Ungefär 1 500 ärenden som rör inställda arrangemang har kommit in till ARN – men det är bara en bråkdel av alla de som berörs. Ser man till inställda resor tillkommer desto fler drabbade, enligt Marcus Isgren.

– För vår del är det en väldigt stor ökning av ärenden till följd av så många inställda evenemang, säger Isgren.

Kunden måste godkänna

Det andra fallet rör en musikkonsert där arrangören erbjudit konsumenten att närvara vid konserten ett år senare. Enligt ARN kan en arrangör alltså inte bara flytta datumet, utan det måste godkännas av konsumenten.

– En mycket viktig del är att det inte är rätt från företag eller arrangörernas sida att bara ändra evenemangets datum, utan det måste godkännas av konsumenten, då datumet är en mycket viktig del i avtalet. I många fall ser vi att arrangören vill byta datum. Men då ska konsumenten som sagt godkänna det, annars har de rätt att få pengarna tillbaka

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!