Att snabbt skruva upp produktionen till totalt tre miljarder vaccindoser, som Astra Zeneca på ett tidigt skede lovat, visade sig vara svårt. Ideliga förseningar och uppskjutna leveranslöften har upprört hela EU.
– Vi överskattade vår förmåga att få upp volymerna, säger Leif Johansson på en digital paneldebatt om vaccin, arrangerad av Ingenjörsvetenskapsakademien.
De försenade leveranserna har öppnat för bråk mellan EU och Storbritannien och har enligt Johansson medfört ett slags vaccinnationalism. Reflexen att förbjuda export har överraskat honom.
– Det var något vi inte alls hade räknat med och som påverkar leveranserna över hela världen, säger han.
"Vill jag verkligen varna för"
Att länderna skulle bygga egna vaccinfabriker och främst se till sin egen befolkning – som vissa förespråkat – vore en farlig, ineffektiv och dyr väg att bekämpa pandemin. Då backas bandet 40–50 år, anser Johansson.
– Det vill jag verkligen varna för, säger han.
I anslutning till seminariet får TT ställa några skriftliga frågor till Leif Johansson.
TT: Vad får EU:s eventuella exportförbud av vaccin för konsekvenser på Astra Zeneca?
"Nu får vi se hur stort ingripande det de facto blir. Men generellt är vår industri mycket beroende av fritt flöde mellan länder, regioner och världsdelar. Till exempel är det så att USA är en viktig del av produktionsprocessen för många av de vaccindoser vi levererar i EU. Om det skulle bli hårdare restriktioner, eller till och med stopp, skulle det vara förödande, och risken skulle såklart finnas att det blev påverkan på vår övriga verksamhet med livsavgörande läkemedel", skriver han i ett mejlsvar.
Ligger efter schemat
TT: Vad är vaccinbeskedet i dag, när kommer Astra Zeneca kunna leverera vad bolaget har lovat EU?
"Vi kommer leverera alla doser vi har åtagit oss att leverera, men de initiala produktionsutmaningar vi haft gör att vi ligger efter schema. Vi kommer leverera 100 miljoner doser under första halvåret, vilket motsvarar att alla i EU som är äldre än 65 skulle kunna få en första dos med vårt vaccin", skriver Johansson.
TT: Har problemen, både vad gäller leveranser och debatten om allvarliga biverkningar, skadat Astra Zenecas varumärke?
"Min erfarenhet är att varumärken påverkas av vad man faktiskt gör. Och just nu koncentrerar jag mig på att försöka göra så mycket vaccin som möjligt. Och så hoppas jag att de insatserna kommer reflekteras i varumärket", skriver han.
Johansson har ett tydligt budskap framåt kring de lärdomar man kan dra hittills av den stundtals kaotiska vaccindebatten.
– Det viktiga nu är att fundera på nästa pandemi, säger han på seminariet.