Australien får Facebook och Google att betala

Australiens parlament godkänner en uppmärksammad lag som gör att digitala plattformar måste betala för att visa australiskt nyhetsinnehåll.
–Det kommer att vara fler länder som vill gå en liknande väg, säger Suranga Seneviratne, doktor i datavetenskap.

Australiens parlament i Canberra. Arkivbild.

Australiens parlament i Canberra. Arkivbild.

Foto: Gustav Sjöholm/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-02-25 01:05

Lagen beskrivs enligt medier i landet som världens första av sitt slag, och har lett till stor uppmärksamhet. Den blir verklighet efter tre år av långa förhandlingar och påtryckningar.

Men efter förhandlingar med regeringen gjordes förändringar i lagtexten och Facebook och Google – de främsta målen för lagen – har kommit överens med australiska nyhetsbolag, för att undvika att tvingas till förhandlingsbordet under de nya reglerna.

Australiens regering uppger att lagen säkerställer att lokala nyhetsbolag får rättvist betalt för det innehåll de skapar.

"Bättre möjligheter"

Rod Sims, chef för Australiens konkurrensmyndighet, säger till australiska ABC Radio att syftet med lagen är att hantera de marknadskrafter som Facebook och Google är i dag.

– De behöver medier, men de behöver inte något enskilt mediebolag. Det gjorde att medieföretag inte kunde teckna kommersiella avtal med Google och Facebook. Syftet med lagen är att ge bolagen möjligheter att dra ärenden till skiljedomstol, vilket förbättrar mediebolagens förhandlingsläge och hjälper dem att nå rättvisa avtal, säger han.

Suranga Seneviratne, forskare vid University of Sydney, säger att teknikjättarna argumenterat på lite olika sätt emot lagstiftningen.

– Om du tänker på Facebook så ansvarar de för en plattform. Där har medier sett att de kan nå en större publik om de delar sina artiklar på Facebook. Och om du vill läsa hela artikeln så måste man klicka på den för att hamna på nyhetssajten, säger han.

Facebook får alltså – enligt bolagets resonemang – framöver betala för att hjälpa mediebolagen att nå en större publik.

Google har enligt Seneviratne argumenterat liknande – att om det blir som att någon frågar efter vägen till ett kafé, Google pekar ut riktningen mot kaféet, och måste sedan betala kaféägaren för det.

Google hotade

Mediebolagen har å sin sida fått se på när annonsörer flyttar till Google och Facebook, som också har nytta av mediernas material på olika sätt.

– Det verkar som att med de här nya överenskommelsen så får båda parter något de vill ha, säger Seneviratne

Google hotade i diskussionerna inför lagstiftningen med att göra sin sökmotor otillgänglig för australiska användare, och Facebook stoppade förra veckan allt nyhetsinnehåll på plattformen för användare i Australien, liksom innehåll från landets mediebolag globalt till följd av lagförslaget. Seneviratne konstaterar att Google exempelvis tidigare lämnat Kina när man inte var nöjd med hur landet agerade.

– Jag tror inte att bolagen vill lämna Australien, det är en del av distinkt marknad för dem. Att man kom överens tyder på att man vill stanna i Australien.

Tror fler följer

Lagstiftningen kan också ses i ett större perspektiv som handlar om makten som teknikjättarna har över våra digitala liv.

– Jag är rätt säker på att rätt många andra länder följer vad som händer här. Det kommer att ha en betydelse. Det finns problem med exempelvis Facebook, kopplat till integritet, hur snabbt man tar bort desinformation, och frågor om hur de betalar skatt i olika länder. Från det perspektivet ser regeringen det som ett steg mot att ha någon form av regulatorisk makt över teknikjättarna, säger han.

TT: Tror du fler länder kommer att följa efter Australien?

– Ja, jag tror att det kommer att hända. Hur snart det sker är osäkert. Men det verkar vara ett historiskt ögonblick att man lyckas stifta den här lagen lokalt och få teknikjättarna att lyda. Jag tror att fler länder kommer att vilja följa efter, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!