Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar en vinst före skatt på 569 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 571 miljoner kronor motsvarande period 2019.
Omsättningen uppgick till 13 570 miljoner kronor, jämfört med 13 038 miljoner kronor ett år tidigare, en ökning med 4,1 procent.
– Det är en exceptionell tid med en otrolig prestation av våra medarbetare med ett stort fokus på omställning, säger Klas Balkow till TT.
Efterfrågan, som rusade under första delen av året, har under det andra kvartalet stabiliserats på “totalt sett högre nivåer” än före pandemin, enligt bolaget. Framförallt har trycket för att handla mat online blivit högre – en ökning med 128 procent.
– I den här omställningen har det varit en del förändringar i konsumenternas beteenden: man äter mer hemma och pandemin har haft en ökande effekt på digitaliseringen, i vårt fall att det är en väsentligt högre efterfrågan på att handla mat via nätet.
Äldre skyndar till e-handeln
Under kvartalet kom nästan en fjärdedel av ordarna inom Willys och Hemköps kundprogram från personer över 70 år – vilket kan jämföras med endast 4 procent under årets första kvartal, enligt bolaget.
– Vi har också sett att möjligheten att beställa på nätet och hämta varorna har haft en fantastik utveckling. Marknaden har fördubblats det här kvartalet jämfört med tidigare.
Trots att gränser stängs och leveranser tagit längre tid än vanligt, menar han att bolagets leverantörer har hanterat situationen väl.
– Vi har en god försörjning och det är endast några få artiklar som det till och från kan ha funnits en liten brist på, som inom frukt och grönt, där exempelvis stängda gränser ställt till det.
Stängda gränser
Men samtidigt som stora delar av verksamheten går starkt under krisen, går vissa delar markant sämre. Inom gränshandeln mot Norge har försäljningen minskat rejält, berättar vd:n.
– Vi hade hoppats på att gränserna öppnat upp tidigare och vi vill vara redo när gränsen öppnar. Butikerna är öppna och vi har fortfarande korttidspermitterat personal. Men trots det växer vi mer än hela marknaden. Vi är väldigt glada över att våra konsumenter gillar det vi har att erbjuda, säger Klas Balkow.
För de kommande kvartalen tror vd:n att de beteenden som pandemin lockat fram kommer att fortsätta under året.
– Om man tittar på branschen som helhet kan man reflektera över att det finns en tydlig ökad efterfrågan och det beror på att vi äter mer hemma och pandemin har satt en effekt på det. Jag ser att det kommer fortsätta de närmaste kvartalen också, men allt hänger på hur pandemin utvecklas, säger Klas Balkow.
– Axfood är väl positionerade inom flera av våra områden, inom minst på lågprissidan och i tider med ekonomiskt oro tror jag att även det kommer utvecklas.