Vem eller vilka som ligger bakom attacken vet Bank-id inte.
– Vi vet inte heller vad syftet kan ha varit. Vi går till brottsbekämpande myndigheter när man blir utsatt för något sådant här, säger Malin Wemnell.
Resultatet av attacken, en så kallad ddos-attack, var att tjänsten helt låg nere eller var väldigt långsam mellan 19.45 och 20.15, uppger Bank-id. Nu ska tjänsten vara i gång igen.
– Vi vidtog tekniska motåtgärder och stoppade attacken. Vi har rutiner och processer för att hantera sådana här attacker och våra användare kan känna sig trygga, säger Wemnell.
Hon betonar att överbelastningsattacker är ett hot mot alla verksamheter som har en digital närvaro. Någon annan attack i samband med ddos-attacken har företaget inte upptäckt.
E-legitimationen Bank-id har åtta miljoner användare och används bland annat för identifiering hos myndighetssidor, för att genomföra köp hos internetbanker och för betaltjänsten Swish.