Ståltillverkaren SSAB redovisar en vinst före skatt på 1 887 miljoner kronor för första kvartalet 2021. Det kan jämföras med vinsten på 221 miljoner kronor motsvarande period föregående år.
Vinsten var betydligt högre än väntat. Stålpriserna har gått upp rejält under årets första månader, och priserna kommer att hålla i sig även under det andra kvartalet, tror Martin Lindqvist.
Malmpriserna har visserligen också gått upp rejält, men SSAB kan göra sig en god marginal på stålet, förklarar han.
– Efterfrågan är god på våra produkter.
Flaskhalsar
Men det har varit en hel del trassel med transporter, containrar och stopp i Suezkanalen under kvartalet, och det har också påverkat SSAB, berättar han. SSAB köper till exempel in kol och annat till sina anläggningar här i Europa.
– Visst känner vi av det. Vi har påverkats, naturligtvis. Suezkanalstoppet påverkade, och bristen på containrar. Men vi har också sett de senaste två åren att vi har mer regionala affärer och mindre internationella transporter.
Men det Martin Lindqvist helst vill prata om är omställningen till fossilfritt stål som nu har påbörjats. Under kvartalet som gått har ordentliga kliv tagits, berättar han, och nu fortsätter utvecklingen.
– Om man spanar framåt så sätter vi i gång pilotanläggningen i slutet av maj.
Anläggningen i Oxelösund ställs om nu, som den första av SSAB:s stålverk som ska bli fossilfria.
– Men vi valsar ämnen från Oxelösund i Borlänge. Sedan pågår en omställning mer i det tysta i Amerika, där vi driver anläggningen med fossilfri el. Vi har varit helt tydliga med att vi ska bli helt fossilfria till 2045.
Stålet som ska göras fossilfritt blir dyrare, och då SSAB och deras samarbetspartners drog i gång satsningen så var de inte helt säkra på hur marknaden skulle tänka kring det. Nu är det annorlunda, berättar han.
– Nu ser vi en efterfrågan. Det var helt rätt av SSAB att gå den här vägen.
Konkurrens om det gröna
De har också fått sällskap på vägen mot fossilfritt stål – konkurrenten H2 Green Steel kommer också att tillverka stål utan kol i Sverige.
– Det är otroligt roligt att vi har inspirerat andra. Konkurrens är vi inte rädda för. Vi leder utvecklingen, och att vi får konkurrens visar att vi har tänkt rätt.
Under senare tid har företag som handlar med Kina hamnat i blickfånget, efter kritik mot hur Kina hanterar mänskliga rättigheter.
– Kina är inte en jättemarknad för oss. Vår största marknad är Nordamerika. Men Kina har byggt upp en stor stålindustri som också exporterar stål till andra länder.
SSAB brukar betona vikten av fri handel, förklarar Martin Lindqvist.
– Vi hoppas att samma krav ställs på kinesiskt stål som på europeiska produkter, säger Martin Lindqvist.