Stora produktionsbortfall är redan ett faktum i fordonsindustrin. Men även andra stora industrier – som elektroniktillverkare – känner av problemen med global halvledarbrist i återhämtningen efter pandemin.
Halvledare är små chip som har blivit ett allt vanligare inslag i allt från bilar till brödrostar i takt med att digitalisering, uppkoppling och automatisering breder ut sig. Och bristen på dem är just nu högt upp på den politiska agendan runt om i världen.
TT: Kan du tänka dig en subventionerad satsning på halvledartillverkning med koppling till fordonsklustret i Sverige?
– Om det finns ett intresse från det privata näringslivet får man sätta sig ned och diskutera, precis som vi har gjort när det gäller batterier och vätgas. Men det beror ju också på vad det är för problem man vill lösa. Om det är den akuta bristen är det ett väldigt trögt verktyg, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
Varnar för bieffekter
Han varnar samtidigt för allvarliga bieffekter av de planer som EU nu börjat mejsla fram på området:
– Den här idén om att varje land eller varje block ska tillverka sina egna saker är ju livsfarlig för ett land som Sverige. Väldigt mycket av vår framgång bygger ju på att vi är effektiva, innovativa och sedan ser till att våra produkter säljs i hela världen.
– Det här nyvaknade intresset för protektionism är livsfarligt. Handelskrig har effekter och de är inte goda.
Så sent som i tisdags varnade japanska Nissan för hur bristen på de små chippen i kombination med högre råvarupriser ser ut att radera ut tiotals miljarder kronor av resultatet under det räkenskapsår som inleddes i april.
Samtidigt förklarade teknikjätten Dells vd och grundare Michael Dell att datorindustrin kommer att brottas med halvledarbrist under många år framöver till följd av ökad efterfrågan och effekter av amerikanska sanktioner mot kinesiska teknikföretag.
– Även om det byggs halvledarfabriker över hela världen kommer det ta tid, sade han i en intervju med den tyska affärstidningen Handelsblatt.
Lastbilstillverkaren Scanias nya vd Christian Levin var i samband med måndagens delårsrapport inne på ett liknande scenario – med obalanser åtminstone in i 2022 på radarn.
– Det där är extremt komplex utrustning och de har extrema krav på precision och renhet i sina fabriker. Så det kommer att ta tid, sade han om halvledarindustrins svårigheter att bygga ut produktionskapaciteten.
"Problemen påtagliga"
I USA har Bidenregeringen föreslagit ett paket på 50 miljarder dollar för att bygga ny halvledarproduktion på hemmaplan och den 20 maj ska USA:s handelsminister Gina Raimondo ha ett toppmöte med fordonsindustrin om frågan.
– Vi måste komma in i matchen igen och göra mer halvledare i USA. Problemen med värdekedjorna är väldigt påtagliga, säger hon inför mötet och pekar på hur tiotusentals jobb inom USA:s fordonsindustri gått förlorade bara i april.
Flera tunga halvledartillverkare som Intel, sydkoreanska Samsung och taiwanesiska TSMC har redan tagit fram planer för stora investeringar i ny produktionskapacitet i USA.
EU-kommissionen har samtidigt lanserat en halvledarallians under våren, för att sammanföra intressenter, stater, företag och forskning i syfte att stärka de europeiska värdekedjorna på området och minska beroendet av leveranser från Asien och USA.