"Vi slutar kryssa – tack för oss!" skriver Birka Cruises på sin hemsida.
– Det är väldigt ledsamt, säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises, till TT.
De ekonomiska konsekvenserna av pandemin är den främsta orsaken, enligt bolaget, i kombination med en osäkerhet för hur resandet kommer att utvecklas framöver.
Effekt av pandemin
Fackliga förhandlingar som berör 509 anställda inleds nu, enligt åländska medier. 43 av dessa medarbetare arbetar på huvudkontoret i Stockholm och 466 personer arbetar ombord.
– Bakgrunden är att vi i samband med att coronapandemin kom fick ställa in vår trafik. Vi har varit utan intäkter sedan dess, säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises, till TT.
– Planerna har varit att återuppta trafiken så snart som möjligt. Men i bedömningen av att göra en lönsam verksamhet ser vi att det inte går att bryta den här negativa trenden inom överskådlig framtid, fortsätter han.
Birka Cruises har bedrivit verksamhet i 49 år. Eckerökoncernen kör även passagerar- och bilfärjetrafik på Ålands hav och i Finska viken. Planen är att sälja fartyget Birka Stockholm.
"Tungt besked"
Den här krisen har slagit väldigt hårt mot allt resande – och det gäller såväl flyg som annat, konstaterar han.
– Det som har varit kritiskt för vår del jämfört med andra rederier är att vi är ett renodlat kryssningsrederi, att man kryssar för nöjes skull. Så i vårt fall är det tuffare än flera andra rederier som har fler andra grenar, säger Marcus Hammarström.
Även Tallink Silja meddelar nedskärningar, rapporterar Aftonbladet. Den finska regeringens stopp för svenska besökare försvårar läget. Närmare 300 svenska medarbetare, främst personal på fartygen Galaxy och Symphony sägs upp.
– Det är ett otroligt tungt besked att ge och folk är ledsna, vi vill ju inget hellre än att se full besättning på fulla fartyg men så ser det inte ut i nuläget, säger Erika Janson, kommunikationschef på Tallink Silja, till Aftonbladet. Samtidigt påpekar hon att företaget märker en viss ljusning.