Onsdagens besked om en ansökan gällande konkursskydd har fått aktiekursen att rasa. Norwegian meddelar samtidigt på sin hemsida att verksamheten kommer att fortgå i den utsträckning som är möjligt under coronatider och att resenärer kan ha fortsatt förtroende för bolaget.
En eventuell bolagskonkurs, oavsett om det skulle handla om Norwegian eller något annat resebolag, kan dock innebära att biljetter och ersättning går förlorade, säger Johan Westergren, juridisk rådgivare vid ECC Sverige som är en del av Konsumentverket:
– Vid en eventuell konkurs ska man kontakta konkursförvaltaren med krav på konkursboet. Normalt sett kan det vara svårt att få ersättning den vägen då bolaget oftast har skulder som prioriteras högre men det är ändå värt att försöka göra anspråk.
Kan vända sig till sin bank
De kunder som betalat på kredit eller faktura kan i stället vända sig till kreditgivaren med krav på återbetalning.
– Man kan ställa samma krav på återbetalning till kreditgivaren som exempelvis flygbolaget. Det är då oftast till kortutgivaren. Är det inte ett kreditkort får man oftast undersöka med banken vilka villkor som dessa har, säger Johan Westergren.
De senaste månaderna har annars Konsumentverket framför allt fått frågor om råd och hjälp kring utebliven ersättning från olika flygbolag för inställda flyg under coronatiden.
Hanterat två miljoner ärenden
Enligt Norwegian har man betat av merparten av sina ärenden. Totalt sett är det nu några hundra resenärer som ännu inte fått tillbaka ersättning, främst då sådana som bokat via resebyrå.
"Vi har hanterat över två miljoner ärenden och har betalat tillbaka över sex miljarder kronor till resenärer som har drabbats av inställda flyg", skriver bolagets pressavdelning i en kommentar till TT.
Gällande olika krav finns det dock ingen skillnad om flygbolaget har hemvist i Sverige eller något land utomlands, poängterar Johan Westergren.
– Vänder sig bolaget till svenska konsumenter måste man också förhålla sig till svensk konsumentlagstiftning.