Vid klockan 10.30 har Schibsted-aktien gått upp drygt 6 procent på Oslobörsen.
Schibsted redovisar en vinst före skatt på 300 miljoner norska kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 568 miljoner under motsvarande kvartal i fjol.
Positivt för e-handel och prenumerationer
Rörelseresultatet (ebitda) föll till 498 miljoner, vilket kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på 599 miljoner. Samtidigt sjönk intäkterna under kvartalet med 4 procent till 3 073 miljoner norska kronor.
"Schibsted levererar solida resultat trots covid-19, såväl på koncernnivå som i de svenska verksamheterna. Generellt har de tjänster som baserar sig på annonsintäkter en svagare utveckling i andra kvartalet, medan de tjänster som har fokus på exempelvis e-handel och digitala prenumerationstjänster utvecklas positivt", skriver Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal i en kommentar.
Annonsintäkterna för koncernens nyhetsmedier föll 23 procent till 525 miljoner kronor, medan prenumerationsintäkterna steg 5 procent till 657 miljoner. På den digitala prenumerationsmarknaden ökade intäkterna med 19 procent till 263 miljoner.
Aftonbladets intäkter under andra kvartalet sjönk 2 procent till 359 miljoner norska kronor, men justerat för positiva valutaeffekter var nedgången 14 procent.
Enligt Schibsteds kvartalsrapport har en betydande nedgång för digitala annonsintäkter slagit särskilt hårt mot Aftonbladet, bland annat till följd av skärpta regler för spelbolagsreklam i Sverige men även som ett resultat av hård konkurrens från sökmotorer och sociala nätverk.
Annonsmarknaden utmanande
Grünthal beskriver annonsmarknaden som utmanande under andra kvartalet, med en nedgång i Sverige på 27 procent i lokal valuta. Samtidigt ökar nyhetskonsumtionen.
"Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har nu etablerat en högre trafiknivå än före corona, betalningsviljan för vår journalistik är fortfarande hög och våra prenumeranter besöker oss oftare och läser fler antal artiklar", skriver han.
När det gäller Blocket är trafiken på högre nivåer än före coronakrisen, i juni hela 24 procent högre än under samma månad i fjol.
Lendos omsättning minskar med 8 procent, medan omsättningen för prisjakt lyfte till 94 miljoner norska kronor, upp från 72 miljoner.
"Covid-19 förstärker många av de trender vi redan har sett tidigare. Bland annat ser vi hur till exempel Prisjakt och många av de digitala tjänsteföretagen i vår venture-portfölj utvecklats starkt under corona-krisen", skriver Grünthal.