Den riktiga rapportfloden är fortfarande en månad borta men klädjätten H&M som har brutet räkenskapsår visar korten redan på fredagsmorgonen. Det lär knappast bli någon framgång rent vinstmässigt, snarare tvärtom i spåren av coronapandemin.
Analytiker räknar i genomsnitt med en förlust före skatt på 6,4 miljarder kronor enligt Refinitivs sammanställning. Försäljningssiffrorna under andra kvartalet som redan är kända visade på en halverad omsättning mätt i lokala valutor.
Marknaden väntar dock spänt på att en rad andra frågor ska få svar.
– Det är jätteviktigt att se hur försäljningen har utvecklats sedan den 13 juni. Nu blir det nästan ett läge vecka för vecka, säger Daniel Schmidt, analytiker på Danske Bank och som bevakar bolaget.
– Sedan också hur många butiker man har fortsatt stängda och hur öppningsschemat ser ut generellt, det vill säga: hur snabbt kan man komma tillbaka till en normal försäljning igen?
Konkurrenter drabbade
I samband med att försäljningssiffrorna presenterades meddelade bolaget att 18 procent av kedjans totalt 5 058 butiker var fortsatt stängda medan onlineverksamheten var igång i 48 av 51 länder.
Just klädhandeln har varit en av de hårdast drabbade branscherna under pandemin och konkurrenter till H&M tvingades tidigare under våren flagga för tydliga negativa konsekvenser. Spanska Inditex med kedjan Zara skrev i samband med förra rapporten ned sitt lager och tyska e-handelsjätten Zalando har gjort detsamma för ett värde av tre miljarder svenska kronor.
"I farans riktning"
Om nu H&M får göra detsamma blir det första gången.
– Det ligger i farans riktning. Lagersituationen har sett värre ut för H&M än för Inditex så det är inte omöjligt men inte det mest troliga scenariot, säger Daniel Schmidt som dock poängterar att frågan är omöjlig att svara på före rapporten.
TT: Vilken reaktion skulle ett sådant besked få?
– Det är möjligt att det skulle tas negativt men det finns samtidigt goda skäl för det har varit en extraordinär situation med coronapandemin.
Hur går det online?
H&M-aktien har precis som aktiemarknaden generellt sett återhämtat sig efter den värsta nedgången i mars när coronautvecklingen tog fart. För året som helhet är man dock fortfarande ned drygt 25 procent. Ytterligare en fråga som väntar vd:n Helena Helmersson är hur bolaget ser på transformeringen från fysiska butiker till onlinehandel.
– Jag tror man behöver se över butiksnätet mera noggrant. Tittar du på Inditex har de rapporterat att man ska stänga 1 000–1 200 butiker de närmaste åren. Nu tror jag inte att H&M kommer vara lika aggressivt, det är inte deras stil men att man höjer takten när det gäller stängningar av butiker, säger Daniel Schmidt.