Konsumentskyddet på finansmarknaden är ett av de områden FI kommer att titta extra på det kommande året. En del som ska granskas särskilt är marknaden för konsumtionslån.
– Det är en ganska omfattande verksamhet och ett av de fenomen som väcker frågor är att man kan få lån väldigt snabbt, säger Erik Thedéen.
Bristande kreditprövning
Det saknas också ordentliga kreditregister, vilket FI tidigare har påtalat, och kreditprövningarna som görs omfattar inte alla lån konsumenterna har. Nu ska bolagens tillvägagångssätt granskas. Men en skärpning av reglerna är redan på gång.
– Vi kommer att komma med en skärpning av våra allmänna råd som gäller hur bolagen ska göra sina kreditprövningar och hoppas kunna komma med något innan sommaren, säger Thedéen.
Ett annat fenomen som FI har uppmärksammat är att lån som marknadsförts som korta lån ofta förlängs, vilket leder till väldigt höga lånekostnader för hushållen.
– Risken är att hushållen far illa och hamnar i en överskuldsättning, säger Erik Thedéen.
En förhållandevis stor andel av lånen går, enligt Thedéen, också snabbt vidare till inkasso.
– Det är en indikation på att det inte alltid är en sund kreditgivning som sker i den här branschen.
– Vi vill inte stoppa all möjlighet att låna men marknaden måste präglas av en sundhet och vi ser en risk att så inte alltid är fallet, säger Thedéen.
Synar rådgivare
FI håller även ögonen på företag vars verksamhet handlar om att jämföra och förmedla lån, och få konsumenter att samla sina lån på ett ställe.
– Det är ett fenomen som kan framstå som bra och attraktivt av kunderna, men det är inte självklart att det är bra för konsumenten att samla sina lån. Det kan också innebära att man hamnar i lån som förlängs och förlängs. Räntan kan bli lägre men man kan bli skuldsatt över en längre tid, säger Erik Thedéen.
FI kommer även att hålla ett särskilt öga på rådgivare av finansiella produkter som försäkringar och fonder och huruvida dessa sätter kundernas eller sina egna intressen först.
– Det är oerhört viktigt att företagen förstår att det inte är så att man kan gynna sin egen affär genom att styra rådgivning. Det är alltså inte tillåtet. Men det är ett svårt regelverk och det kräver mycket av bolagen, säger Erik Thedéen.
– Det ska gå att ta ut provisioner men det ska vara väldigt välmotiverat och till gagn för kunden.