Rekordsiffror och julhandel brukar gå hand i hand. Årets förutsättningar är av naturliga skäl helt annorlunda mot tidigare år. Därför gör nu HUI Research inte bara en utan tre olika scenarier för hur hela decemberhandeln ska utfalla enligt följande:
Scenario 1. Fem procents total tillväxt:
– Det är det ljusaste scenariot med en försäljningstakt ungefär som året som helhet, inte minst för att matförsäljningen har ökat. En kompensationseffekt där till exempel många svenskar nu väljer att inte fira jul utomlands kommer att finnas på plussidan, säger Jonas Arnberg, vd på analysföretaget HUI Research till TT.
Scenario 2 med en procents total tillväxt, men där sällanköpshandeln minskar med två procent.
– Det är det scenariot vi tror mest på och utifrån förutsättningarna ganska bra där vi återigen ser en ökning för matförsäljning. För sällanköpsvaror ser vi en försäljningsminskning då det inte kommer att vara så högt tryck i butikerna som det brukar vara kring jul då man i så fall inte kommer kunna hålla sig till restriktionerna, säger Jonas Arnberg.
Repris på finanskrisen
Hur unikt är det med en nedgång för sällanköpsvaror?
– Det minskar nästan aldrig, det var under finanskrisen 2008 då krisen slog till under hösten och sedan påverkade även julhandeln.
Ännu värre blir det då i ett scenario 3. Där rasar den totala handeln med tolv procent och sällanköpsvaror med 22 procent. Då utifrån mycket tuffare restriktioner med hög smittspridning och bland annat maxtak på besökare i butiker.
– Det är svårt att säga vad det skulle vara men hårdare restriktioner än vi har i dag, att man stänger butiker eller begränsar öppettider men det är också det mest osannolika scenariot.
Svagt år för klädhandeln
Årets decemberhandel väntas landa på 81,7 miljarder kronor vilket motsvarar 7 894 kronor per person vilket kan jämföras med 7 870 kronor föregående år. Utfallet kommer dock att bli väldigt olika för olika sektorer. Medan dagligvaruhandeln tros få en ökning mellan 3–7 procent ser det betydligt mörkare ut för exempelvis kläd- och skohandeln.
– Efter ett sådant svagt år som man haft så skulle jag säga att får vi inte se ett bra december kommer vi se alltfler konkurser och restriktioner inom den sektorn. Och när det gäller leksaker finns det leksaksaffärer där i stort sett 25 procent av försäljningen sker under veckorna före jul.