I elbilstillverkaren Teslas fall delas varje aktie i fem, vilket innebär att priset för en enskild aktie blir en femtedel så stort som innan splitten. Priset går därmed från nästan 19 000 kronor, till lite mindre än 4 000. Techjätten Apple gör i stort sett samma sak, med skillnaden att varje aktie delas i fyra.
Tanken är att aktien ska bli mer tillgänglig för vanliga investerare, som inte vill lägga nästan 20 000 kronor på en enskild aktie. Men för själva bolaget betyder splitten egentligen ingenting.
"Ser bättre ut"
Och det är just det här som kan få många att höja på ögonbrynen. Efter Teslas besked, som kom den 12 augusti, steg kursen direkt mer än sju procent, och har sedan dess fortsatt stiga rejält. För Apples del blev rusningen 10 procent, men då kom nyheten i samband med en kvartalsrapport som slog förväntningarna.
Alltså, aktiekurserna fick sig båda gångerna en rejäl skjuts av nyheten om en split, utan att de underliggande förutsättningarna på bolagen förändrats. Och det gäller inte bara för Apple och Tesla: mönstret upprepar sig.
Aktier på det breda amerikanska indexet S&P 500 stiger i snitt fem procent året efter en aktiesplit, och 2,5 procent direkt efter nyheten. Det visar statistik från Nasdaq, som har studerat aktiesplittars påverkan mellan 2012 och 2018.
– En splitt får aktien att se bättre ut för vanliga investerare, som annars skulle vara tveksamma till att köpa till en så hög prislapp. Och premien verkar vara långvarig – investerarna fortsätter att flockas kring aktien även ett år senare, säger Phil Mackintosh, chefsekonom på Nasdaq, till Wall Street Journal.
Mer än fyrfaldigats
Den starka uppgången i och med aktiesplittarna är bara tungan på vågen för Teslas och Apples aktier. Sedan årsskiftet har Apples börsvärde gått från 1 288 miljarder dollar till 2 151 miljarder dollar, trots pandemi och hård kritik från bolag som Spotify och Epic Games.
Teslas utveckling är i år ännu mer anmärkningsvärd, även om beloppen är en bit efter Apples. Vid årsskiftet var Teslas marknadsvärde 76 miljarder dollar, och på måndagen var summan 416 miljarder dollar. Med det är Tesla med råge världens högst värderade fordonstillverkare.