Just nu är det en väldigt stor efterfrågan på båtar och motorer, berättar Mats Eriksson, vd på båtbranschens organisation Sweboat.
– Det är extremt, både när det gäller båtar och motorer. Alla som ville ha fick inte tag på någon båt i fjol, säger han.
Många har kanske lyckats få häng på en ny båt, men båtmotorbristen gör att det ändå kan bli svårt att kasta loss och gå till sjöss.
– Båtmotorbranschens fabriker har varit stängda under pandemin, många länder har haft lockdown. det har gjort att det är leveransproblem.
Dessutom, berättar han, så spökar halvledarbristen även för båtmotorer. Det är en skriande global brist på sådana nu.
– Det finns en hel del halvledare av många olika slag i båtmotorerna.
Halvledarbrist
Alla tillverkare av modern utrustning slåss om halvledarkomponenterna, som tillverkas framför allt i fabriker i Asien. Men såväl fordonstillverkare som andra industrier får dra ned på takten, eftersom det inte finns tillräckligt med halvledare på marknaden.
Som om inte detta vore nog så kom stoppet i Suezkanalen ovanpå allt, berättar han.
– Båtmotorer som redan hade hunnit tillverkas av utländska märken som exempelvis Yamaha och Mercury stoppades. Svenska båtmotorer från Volvo Penta är kanske inte lika hårt drabbade av stoppet.
De motorer som har fastnat i kanalen kommer nog fram så småningom, men det kan ta tid, förklarar han.
– Hundratals, eller snarare tusentals nya båtar i Sverige står och väntar på sina motorer. Det är inte bara roligt att vara nybliven båtägare nu.
Sommar på land
De flesta kommer att få tag på en motor tids nog, men det kan dröja, berättar han.
– Det kanske blir svårt under den här sommaren.
Men det är inte bara nya båtar som behöver nya motorer. Den som har tänkt byta ut sin gamla tvåtaktsmotor, som är riktigt usel ur miljösynpunkt, får det svårt just nu.
– Den här bristen på båtmotorer fördröjer nog utfasningen av de gamla motorerna, säger Mats Eriksson.