Därför är det brist på båtmotorer

En ny båtmotor för att snabbt kunna dra i väg till sjöss i sommar? Nja, i sommar blir det svårt, många båtar kommer att förbli motorlösa på grund av både pandemin och halvledarbristen.

Blir det en sommar på land eller till sjöss? Arkivbild.

Blir det en sommar på land eller till sjöss? Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-05-26 05:05

Just nu är det en väldigt stor efterfrågan på båtar och motorer, berättar Mats Eriksson, vd på båtbranschens organisation Sweboat.

– Det är extremt, både när det gäller båtar och motorer. Alla som ville ha fick inte tag på någon båt i fjol, säger han.

Många har kanske lyckats få häng på en ny båt, men båtmotorbristen gör att det ändå kan bli svårt att kasta loss och gå till sjöss.

– Båtmotorbranschens fabriker har varit stängda under pandemin, många länder har haft lockdown. det har gjort att det är leveransproblem.

Dessutom, berättar han, så spökar halvledarbristen även för båtmotorer. Det är en skriande global brist på sådana nu.

– Det finns en hel del halvledare av många olika slag i båtmotorerna.

Halvledarbrist

Alla tillverkare av modern utrustning slåss om halvledarkomponenterna, som tillverkas framför allt i fabriker i Asien. Men såväl fordonstillverkare som andra industrier får dra ned på takten, eftersom det inte finns tillräckligt med halvledare på marknaden.

Som om inte detta vore nog så kom stoppet i Suezkanalen ovanpå allt, berättar han.

– Båtmotorer som redan hade hunnit tillverkas av utländska märken som exempelvis Yamaha och Mercury stoppades. Svenska båtmotorer från Volvo Penta är kanske inte lika hårt drabbade av stoppet.

De motorer som har fastnat i kanalen kommer nog fram så småningom, men det kan ta tid, förklarar han.

– Hundratals, eller snarare tusentals nya båtar i Sverige står och väntar på sina motorer. Det är inte bara roligt att vara nybliven båtägare nu.

Sommar på land

De flesta kommer att få tag på en motor tids nog, men det kan dröja, berättar han.

– Det kanske blir svårt under den här sommaren.

Men det är inte bara nya båtar som behöver nya motorer. Den som har tänkt byta ut sin gamla tvåtaktsmotor, som är riktigt usel ur miljösynpunkt, får det svårt just nu.

– Den här bristen på båtmotorer fördröjer nog utfasningen av de gamla motorerna, säger Mats Eriksson.

Att få tag på en båtmotor nu i sommar kan bli svårt. Arkivbild.
Att få tag på en båtmotor nu i sommar kan bli svårt. Arkivbild.
Fakta: Halvledare och Suezstopp

Nya 5G-nät, elbilar, artificiell intelligens, automation och robotisering av industrier och transportsystem, smarta städer, grön energi och en ständigt ökande konsumtion av uppkopplad elektronik och datoriserade vitvaror – vi är på väg in i en allt mer digitaliserad värld där så kallade halvledare spelar en allt större roll som insatsvara i produktionen.

Halvledarindustrin har på 30 år vuxit från en försäljning på drygt 50 miljarder dollar per år till över 440 miljarder dollar, visar statistik från branschorganisationen WSTS.

Konsolidering och specialisering har samtidigt gjort att industrin under perioden allt mer har koncentrerats till fyra stora kluster av råvaruproducenter, verktygstillverkare, designbolag och fabriker – i Taiwan, Kina, Sydkorea och Japan.

2020 hade den globala halvledarmarknaden vuxit med ytterligare nästan 50 procent. Då såg marknadsandelarna ut så här:

Asien och Stillahavsområdet (exklusive Japan): 61,5 procent

Amerika: 21,7 procent

Europa: 8,5 procent

Japan: 8,3 procent

Det 400 meter långa containerfartyget Ever Given, lastat med cirka 200 000 ton gods blockerade Suezkanalen i mars. Kanalen är en av världens viktigaste farleder för sjöfrakt. I snitt passerar 1 550 fartyg genom kanalen varje månad (under 2020 sammanlagt 18 597 fartyg). Stoppet i mars får långvariga konsekvenser i de globala logistikkedjorna.

Källa: Källa: Deloitte, Pimco, WSTS, Reuters, AFP, Göteborgs hamn

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!