"De har redan förlorat nya spelkriget"

Nästa generations konsolkrig inleds inom kort. Men har ena sidan redan förlorat? –Microsoft har gjort ett vägval om vilken målgrupp de vill komma åt, säger Tomas Otterbeck, techanalytiker på Redeye.

Microsoft satsar på en annorlunda strategi i nästa konsolgeneration jämfört med konkurrenten Sony. Arkivbild.

Microsoft satsar på en annorlunda strategi i nästa konsolgeneration jämfört med konkurrenten Sony. Arkivbild.

Foto: Martin Meissner/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-11-08 16:45

Det är två stora företag som har vässat teknikvapnen inför den kommande veckans lansering av Playstation 5 och Xbox series X/S. Men även om både Sony och Microsoft konkurrerar om marknadsandelar med sina nya spelkonsoler så gör de det med något skilda strategier.

– För Microsoft står spelintäkterna för en mindre andel av bolagets totala intäkter, de här lanseringarna är viktigare för Sony än vad de är för Microsoft, säger Lars-Ola Hellström, techanalytiker på Pareto securities.

Han får medhåll av Tomas Otterbeck på Redeye:

– För Sony är det här superviktigt, Playstation är Sonys vinstmaskin. Den största delen av aktievärdet är Playstation.

Abonnemang

Enligt Otterbeck har de båda bolagen tidigare konkurrerat om samma målgrupp. Men efter vad han benämner som en "tokförlust" från Microsofts sida i det förra konsolkriget ser han nu en ny hållning från företagets sida:

– Microsoft har insett att det finns två miljarder gamers i världen och vill inte bara komma åt de 150 miljoner som köper en konsol.

Microsofts nya plan är ett abonnemang, Xbox game pass, som erbjuder hundratals spel oavsett om konsumenten äger en Xbox, dator eller mobil. Ett slags Spotify eller Netflix, fast för spel.

– För företag är det alltid en fråga om långsiktigt och kortsiktigt, jag tror definitivt det här är rätt steg långsiktigt. Microsoft vet redan att de har förlorat det här konsolkriget så de satsar annorlunda, säger Tomas Otterbeck.

Det är en analys som även Lars-Ola Hellström gör:

– Jag tror att Microsoft har en enorm fördel framledes med strömningsteknologin jämfört med Sony, säger han.

Bra för branschen

Enligt Otterbeck skulle en större inriktning mot prenumerationstjänster och strömning kunna gynna branschen i stort, på samma sätt som mikrotransaktioner och nedladdningsbara tillägg har gynnat företagen ekonomiskt hittills.

– För branschen har de större variationerna av affärsmodeller varit bra, det har minskat risken och gjort att företagen får mer återkommande intäkter, säger han.

Vilket företag som går segrande ur det kommande konsolkriget, och i förlängningen den ännu viktigare kampen om spelarna, vill varken Otterbeck eller Hellström rista in i sten. Otterbeck påpekar också att Nintendo fortsätter gå starkt med sin Switch-konsol:

– De har en lite annan målgrupp än Microsoft och Sony, men ser man på försäljningssiffrorna så går de väldigt starkt. Switch har varit den snabbast säljande konsolen denna generation.

Fakta: Playstation 5

Sonys flaggskepp släpps 12 november i Nordamerika, Australien, Japan och flera andra delar av Asien och en vecka senare i Europa och övriga världen.

Som namnet antyder är det Sonys femte stationära konsol. Föregångaren Playstation 4 hade i slutet av oktober i år hittills sålts i nära 114 miljoner exemplar, enligt branschmedia. Siffror som gör maskinen till den fjärde mest sålda spelkonsolen hittills.

Playstation 5 kommer att säljas i en version med skivläsare (cirkapris 6 000 kronor) och en utan skivläsare (cirkapris 5 000 kronor) – de båda maskinerna är dock identiska i övrigt.

Playstation plus är namnet på Sonys onlinetjänst där användare får tillgång till spel, rabatter och kan möta andra online – kostnaden är cirka 600 kronor för en helårsprenumeration eller cirka 100 kronor per månad.


Fakta: Xbox series X och S

Microsoft lanserar sina nya konsoler globalt den 10 november.

Maskinerna är den fjärde generationens stationära konsoler från företaget. Föregångaren Xbox one har hittills sålt i cirka 50 miljoner exemplar, enligt branschmedia.

Den kraftfullare Xbox series X lanseras med ett cirkapris på 5 700 kronor och den både fysiskt- och prestandamässigt mer blygsamma Xbox series S lanseras med ett cirkapris på 3 600 kronor.

Den stora skillnaden mellan de båda maskinerna är att Xbox series X är kraftfullare, möjliggör spelande i 4K-upplösning, har större hårddisk samt skivläsare.

Båda konsolerna ingår dock i Microsofts nya onlinetjänst Xbox game pass där kunderna får tillgång till spel likt musik på Spotify eller serier och film på Netflix. Xbox game pass fungerar, beroende på betalmodell, även på datorn och i mobilen. Kostnaden för abonnemanget ligger på mellan cirka 100 och 140 kronor i månaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!