Klimatmedvetenheten har satt press på utvecklingen av elfordon av alla de slag. Branschen slukar batterier som tillverkas av dyra och ovanliga råvaror.
Men i dag används endast en liten del av kapaciteten i batterierna. Vanliga litium-jon-batterier har en förväntad livslängd på 8-15 år. Och när batterierna inte längre kan användas för att driva ett elfordon bedöms restkapaciteten uppgå till 70-80 procent.
– De har fortfarande en betydande restkapacitet som skulle kunna användas till applikationer som inte kräver lika mycket energi som stora fordon, säger Koteshwar Chirumalla, projektledare och forskare på Mälardalens högskola.
Nya användningsområden
År 2025 beräknas runt 250 000 ton elfordonsbatterier ha nått vägs ände, med dagens sätt att använda dem. Nu undersöker han och forskare vid högskolan hur batterierna kan få ett andra liv, i ett steg före att de hamnar på soptippen eller går till återvinning.
Syftet med projektet är att ta fram metoder, verktyg och strategier för att förlänga livet på batterierna genom att hitta nya användningsområden.
– Det finns många användningsområden man skulle kunna tänka sig, säger Koteshwar Chirumalla.
Som exempel nämner han att batterierna skulle kunna användas för uppladdning av elfordon i bussdepåer eller på parkeringsplatser. En annan möjlighet kan vara att dela upp batterierna i flera delar för användning i mindre produkter som elcyklar eller elgräsklippare.
Samarbete med företag
Företag som Volvo Construction Equipment och Bombardier Transportation deltar i studien, som förutom att hitta lösningar på kapacitetsutnyttjandet också strävar efter att hitta nya mer hållbara affärsmodeller.
Om batterierna kan få nya användningsområden när de inte längre kan användas i fordon skulle det gynna företagen och deras värdekedja på flera sätt, anser Koteshwar Chirumalla.
Det är viktigt för att det ska vara möjligt att nå de globala mål som satts upp av FN för en mer hållbar konsumtion och produktion, enligt honom.
– Normalt sett fokuserar företag bara på den normala affärsmodellen och inte den cirkulära affärsmodellen.
Det finns en del utmaningar varav batterikvaliteten är den största, enligt Koteshwar Chirumalla. Men tekniken förbättras hela tiden.
– Det finns en stor potential i tillverkning och återanvändning av batterierna, i att använda dem på nya sätt. Materialen i batterierna är dyra och ovanliga och förr eller senare tar de slut och vi behöver hitta sätt som leder till en mer effektiv användning av resurserna.