Dom: Eko-märkning måste bli tydligare

När en produkt marknadsförs som eko eller ekologisk måste det tydligt framgå i reklamen vad som menas med det, enligt en dom i Patent- och marknadsdomstolen.

Ekonomi, näringsliv & finans2021-01-20 14:35

Förtydligandet måste också finnas i anslutning till begreppet och det räcker inte med en hänvisning exempelvis till en webbplats för mer information.

"Vi anser att det är svårt för konsumenten att värdera ord som ekologisk när det gäller hår- och hudvårdsprodukter. Därför välkomnar vi domstolens beslut att orden måste åtföljas av en förklaring. Vi hoppas att det här ska leda till en mer renhårig reklam", säger Ida Nyström, processråd vid Konsumentombudsmannen (KO), i ett pressmeddelande.

Enligt domstolen är Ecocert Cosmos Organic inte tillräckligt som förklaring till vad som menas med ekologisk.

I och med domen förbjuds företaget Midsona som säljer hår- och hudvårdsprodukter under namnet Urtekram att använda eko-begreppen utan förtydliganden i reklamen. Bryter företaget mot förbuden riskerar det ett vite på upp till tre miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!