Klädjätten meddelar butiksnedskärningarna i samband med att delårssiffror för tredje kvartalet nu publiceras. Enligt vd:n Helena Helmersson är det en naturlig åtgärd som resultat av hur köpmönster förändras och där coronpandemin accelererat utvecklingen.
– Vi ser att kunder vill möta oss såväl online som i fysiska butiker och på vissa marknader innebär det fler stängningar. Det här sker främst på mogna marknader i Europa och USA, säger hon.
Inga konkreta siffror
Mer detaljerat än så vill H&M inte redovisa vilka regioner som främst kommer att påverkas. Under senaste kvartalet valde man i Sverige att öppna två nya butiker samtidigt som fem försvann.
– Vi går inte ut med konkreta siffror utan ser att vi vill optimera vårt fysiska butiksnät och integrera det med vår onlinehandel på bästa sätt. Därför tittar vi över varje marknad och varje stad.
Beskedet är inte helt oväntat. Redan i samband med förra kvartalsrapporten meddelades en beräknad nettominskning med 40 butiker under 2020.
Desto mer oväntat har kanske den tydliga återhämtning som klädjätten gjort de senaste månaderna efter att varit kraftigt påverkad av coronapandemin under våren. För ett par veckor sedan redovisades försäljningssiffror och bolaget kom då med en omvänd vinstvarning. Prognosen var då att resultatet före skatt skulle landa på omkring två miljarder kronor.
Stiger på börsen
Facit blev drygt 2,3 miljarder kronor och aktien har under förmiddagen tagit ett glädjeskutt på Stockholmsbörsen, upp nästan åtta procent, och presterar därmed klart bäst bland OMXS30-bolagen.
– Återhämtningen har gått bättre och snabbare än vi trott. Det är det kraftfulla åtgärderna ihop med väl mottagna kollektioner, kostnadskontroll och en flexibilitet, kommenterar Helena Helmersson.
TT: Du sade på er delårspresentation att "det värsta är bakom oss". Är du inte oroad över en andra smittovåg och ytterligare nedstängningar runtom i världen?
– Jag är inte oroad men ödmjuk och har respekt för vad som kan komma, Det är ganska oförutsägbart. Det som gör att jag inte känner oro är att vi har visat att vi kan agera utifrån nuvarande situation. Att vara flexibel kommer vara en nyckel.
Klart är att H&M faktiskt har påverkats av de senaste veckornas förhöjda smittotal och åtgärder från olika myndigheter. För TT uppger man att man i nuläget har cirka 170 butiker stängda, något fler än förra veckan efter att kontinuerligt under sommaren kunnat öppna allt fler stängda butiker.
– Det är lika oförutsägbart för oss som alla andra, säger Helena Helmersson.