I ett års tid har matleveransföretaget Foodora förhandlat med LO-facket Transport. Och nu har parterna skrivit ett kollektivavtal gällande över 2 000 cykel-, moped- och bilbud.
Foodorachefen Hans Skruvfors beskriver avtalet som en kostnadsmässig nackdel. Kollektivavtalet innebär en fördyring.
TT: Hur klarar ni er gentemot konkurrenterna?
– Det får väl framtiden utvisa, säger han.
Men i andra vågskålen hoppas han på avtalets fördelar, att kunderna, såväl vanliga konsumenter som butiker och restauranger, ska se positivt på att Foodora, till skillnad mot flera andra liknande budfirmor, nu erbjuder de anställda kollektivavtal.
– Det är väl det vi hoppas på, säger Skruvfors.
Transports ordförande Tommy Wreeth hoppas nu att andra så kallade gigbolag, även om Skruvfors inte vill kalla sitt bolag för just det, följer efter, men att det svåra är att få till avtal med bolag som inte har sina utförare anställda.
Men precis som sin motpart på Foodora vill han se att kunderna bryr sig om vem de gör affär med.
– Att man som konsument börjar tänka efter, säger Tommy Wreeth.