Dyrare bygga altan – prischock på 50 procent

En sällan skådad efterfrågan på trävaror får vissa hyllor att gapa tomma hos handlarna. Priset kan ha stigit med i snitt 50 procent på ett år. Och det kommer att bli ännu dyrare.

Träplankorna har blivit en bristvara. Arkivbild

Träplankorna har blivit en bristvara. Arkivbild

Foto: Leif R Jansson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-05-31 05:00

I pandemins kölvatten har det uppstått ett extra stort sug på trävaror. Efterfrågan går upp när allt fler bygger ut sina hus – inte bara i Sverige, det är en internationell trend. Samtidigt har träproducenterna inte hunnit ikapp efter tvärbromsningen förra våren när coronaskräcken satte in.

Konsekvensen: Gyllene tider för tillverkarna och handlarna, men brist på vissa trävaror i butikerna och skenande priser för konsumenterna.

– Det har blivit svårt att få tag på varor och fylla på lagren. Det är inte så att det inte finns, men det är mer begränsat, säger Peter Sjöström, inköpschef på Beijer Byggmaterial.

30 procent ytterligare

På ett år har priset på olika trävaror, som till exempel brädor till träaltanen, i snitt stigit med 40–50 procent, enligt Peter Sjöström.

Och det kan vara läge att handla i tid, både för att hitta rätt produkt och för att priserna lär stiga ytterligare, enligt Sjöström som får medhåll av Johan Freij, skogsanalytiker på Danske Bank.

– Köp din trall nu, det kommer vara brist framåt sommaren, säger Freij som spår att priserna stiger ytterligare 30 procent kommande månader, åtminstone på råvaran.

Enligt prognoserna närmar sig priserna den tidigare rekordnoteringen i efterkrigstiden runt 1950, räknat i dagens penningvärde.

Och när exportmarknaderna växer så det knakar för de svenska sågverken står kanske inte de inhemska köparna överst på listan när svenska byggvaruhus vill köpa mer. Fast leverantörerna vill nog hålla kunderna på gott humör, resonerar Johan Freij.

– Men man kan kanske inte räkna med att få köpa mer än normalt om de betalar dubbelt så mycket i USA, säger Freij.

Kanske för billigt

Freij pekar även på andra faktorer som lyft efterfrågan på träprodukter. Klimatdebatten som gör att fler investerar i energieffektivisering och byggen i trä i största allmänhet som ger lägre koldioxidutsläpp än betong.

– Det är många orsaker som samverkar, det har inte bara med corona att göra, säger Johan Freij.

Kanske är det så att trävaror varit för billiga, man köper ofta för mycket och slänger, det hushålls för dåligt, resonerar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!