Dystra siffror för klädförsäljningen

Trots julhandeln blev december en av årets värsta månader för både kläd- och skohandeln, enligt Svensk Handels stilindex. –Det finns anledning att vara pessimistiskt, säger Mats Hedenström på arbetsgivarorganisationen.

Trots julhandeln blev december en av årets värsta månader för både kläd- och skohandeln, enligt Svensk Handels stilindex.

Trots julhandeln blev december en av årets värsta månader för både kläd- och skohandeln, enligt Svensk Handels stilindex.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-01-12 06:05

För skohandeln störtdök försäljningen med 44 procent och klädhandeln minskade med 32 procent, jämfört med samma månad året innan.

– Det är tio månader sedan pandemin slog till och då såg vi fallen i den här delen av handeln komma direkt. Efter det är det en trend vi har sett resten av året, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

December har tillsammans med november och april varit de absolut svåraste månaderna för kläd- och skohandeln.

– Reserverna är slut hos våra medlemmar och det finns inte några marginaler kvar. Jag är väldigt orolig för vad det här får för konsekvenser för företag och arbetstillfällen.

Omkring 20 000 personer inom handeln har förlorat jobbet sedan pandemin slog till.

– Jag är orolig för att de kommer att få sällskap av många fler, säger Mats Hedenström.

Hopp om vaccin

E-handeln hjälper vissa aktörer, men väger inte upp för tappet i den fysiska handeln.

– Det är jättetufft. Och nu när det uppmanas att handla på nätet istället öppnas det också upp för utländska aktörer som ofta konkurrerar på helt andra villkor än de svenska handelsföretagen.

Under hela året har klädförsäljningen minskat med 19,5 procent och skohandeln 32,4 procent, jämfört med året innan.

– Många spenderar desto mindre på kläder och skor än tidigare då det finns inte samma anledning att handla när man inte befinner sig bland kollegor på arbetsplatsen och man kan inte umgås med andra som tidigare. Förhoppningsvis kommer vaccineringen att gå bra och ge resultat under våren, men fram tills dess finns det anledning att vara pessimistiskt, säger Mats Hedenström.

"Når inte fram"

Samtidigt som han säger att Svensk Handel är positiv till den nya pandemilagen understryker han att staten "måste förstå vad näringslivet betyder för landets tillväxtmöjligheter."

– Branschen vill bidra till att stoppa smittspridningen samtidigt som aktörerna försöker rädda sina verksamheter. När staten på olika sätt begränsar våra medlemmars möjligheter att sälja, måste staten också kompensera de drabbade företagen. De stödåtgärder som hittills beslutats når inte fram i tillräcklig utsträckning, säger Mats Hedenström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!