Under morgonen sjönk aktien med nästan 10 procent, efter bolagets besked.
– Jag trodde att det skulle falla ännu mer och att aktiekursen skulle ta ännu mer stryk. Jag tror inte att aktieägarna förstår vad dagens besked från SAS har för konsekvenser. Det är många privatsparare som är aktiva i bolagets aktie, men många förstår nog inte riktigt vad det är som händer med SAS och vad det här innebär för bolaget, säger Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners.
– Det här handlar om en utspädning, när det kommer in nytt kapital i bolaget, och det här är en utspädning på runt 95 procent, så behåller du dina aktier är de en tjugondel värda jämfört med tidigare. Det blir en enorm skillnad för de befintliga aktieägarna, fortsätter han.
"Aktieägare måste läsa på"
Vill man vara kvar som aktieägare i bolaget menar Bornold att man får se till att vara med i nyemissionen, det vill säga förstår vad som händer, annars blir utspädningen väldigt stor.
– Är du aktieägare måste du läsa på, och det ordentligt, för det är så pass stora konsekvenser.
Man måste läsa igenom och förstå prospektet som kommer att komma, menar han. Det är nyckeln till att göra rätt. Informationen får man via sin bank eller direkt hos SAS.
– Det här kan vara väldigt svårt för en novis. Det finns många aktieägare i SAS och de har en läxa att läsa under sommaren, säger Joakim Bornold.
Alternativet är konkurs
I grund och botten är SAS nu räddat, menar Hans Jørgen Elnæs, flyganalytiker på Winair.
– Det är en komplicerad finansiell operation som ger SAS den nödvändiga likviditeten, men det måste förhandlas med kreditorer och att de befintliga aktieägarna blir kraftigt utspädda och omstruktureringsplanen måste godkännas vid en extra bolagsstämma, säger han till TT.
– Jag tror inte att aktieägarna har något annat val än att godkänna planen och de största aktieägarna, svenska och danska staten, samt Wallenberg stöder planen. Alternativet är att SAS kan gå i konkurs, fortsätter Elnæs.
Miljökraven
TT: Vad innebär de klimatkrav som svenska och danska staten ställer på bolaget?
– SAS kommer att fasa ut alla flygplan av modellen B737NG och äldre A340 långdistansflygplan samt öka användningen av SAF, mer hållbart flygplansbränsle, med goda möjligheter att uppnå de uppsatta målen. Att de största ägarna ställer miljökrav för att refinansiera SAS kommer inte som någon överraskning, det har gjorts i flera andra statliga akutpaket till flygbolagen och där har SAS inget annat än att leverera och att SAS kommer att leverera, det tror jag, säger Hans Jørgen Elnæs.