Coca-Cola och Unilever är två av flera storföretag som bojkottar sociala medier som annonsplats, mot bakgrund av den ökade uppmärksamheten kring rasistiskt innehåll på flera plattformar.
Det har fått Facebook att reagera. På fredagen meddelade företaget att man ska börja märka innehåll som bryter mot dess regler.
"Når inte alla"
Cecilia Victoria Kärrberg är social mediestrateg och vd för byrån Digitalsnack. Hon är tveksam till att Facebooks initiativ kommer att göra någon skillnad, och frågar sig:
– Om man tittar på vilka som hänger på Facebook här i Sverige så är det främst personer över 36 år som är aktiva i flödet, där de här märkningarna kommer att synas. Så då når man inte alla. Vad händer om någon plockar upp innehåll som är omnämnt som en falsk nyhet, och sedan med egna ord delar det i en Facebook-grupp för att försöka göra det till en äkta nyhet?
– Vi använder Facebook på olika sätt – väldigt mycket i grupper just nu, men även via meddelandetjänster. Frågan är vilken effekt det har, även om det är bra att Facebook tar ett större ansvar kring de här frågorna. Men det är ingen lätt uppgift.
Extra utsatt
TT: Flera stora bolag har börjat bojkotta sociala medier som en annonsplats. Har du sett det i Sverige?
– Nej, inte än, men det kommer säkert att dyka upp kommande vecka. Sedan får vi se hur långt det går. Det här öppnar möjligheten för mindre företag att synas, det blir billigare för dem att annonsera.
– Stora varumärken har kanske en annan valmöjlighet att gå till andra medier utan att tappa försäljning. För vissa mindre och medelstora företag är annonssynlighet i sociala plattformar A och O för att kunna sälja. Hur mycket kan de bojkotta utan att det påverkar företaget?