Facebooks Sverigechef Sam Rihani kommenterar nu kritiken som lyfts fram av det växande antal företag som bojkottar sociala medier-plattformen som annonsforum. Han vill inte svara på några frågor om situationen i Sverige, med hänvisning till att Facebooks åtgärder är globala, men skriver i mejlsvar till TT att "vi vet att vi har mer jobb att göra gällande negativt innehåll".
"Vi kommer troligen aldrig hamna i en position där vi slipper se den typen av innehåll helt och hållet", skriver han.
Facebook har regler som förbjuder att någon uttrycker sig nedsättande mot andra baserat på deras etnicitet, ursprung eller religiös tillhörighet.
"Det finns inga incitament för oss att det finns där. Tvärtom. Därför arbetar vi sedan många år tillsammans med myndigheter, partners, experter och våra annonsörer för att ständigt utveckla regelverken för att hitta rätt balans mellan yttrandefrihet och trygghet", skriver Rihani.
Internationella storbolag och flera svenska företag har på senare tid valt att bojkotta Facebook som en protest mot hatiskt och rasistiskt innehåll på plattformen. Det handlar bland annat om Starbucks, Adidas, Coca-Cola och Unilever samt svenska aktörer som SJ, Oatly och Essity.
"Det här är svåra frågor där alla har ett gemensamt intresse av att det blir så bra som möjligt. Därför tror vi tror inte en bojkott är rätt väg framåt, även om vi självklart respekterar varje annonsörs beslut i frågan", skriver Sam Rihani.