Facebooks Sverigechef Sam Rihani kommenterar nu kritiken som lyfts fram av det vÀxande antal företag som bojkottar sociala medier-plattformen som annonsforum. Han vill inte svara pÄ nÄgra frÄgor om situationen i Sverige, med hÀnvisning till att Facebooks ÄtgÀrder Àr globala, men skriver i mejlsvar till TT att "vi vet att vi har mer jobb att göra gÀllande negativt innehÄll".
"Vi kommer troligen aldrig hamna i en position dÀr vi slipper se den typen av innehÄll helt och hÄllet", skriver han.
Facebook har regler som förbjuder att nÄgon uttrycker sig nedsÀttande mot andra baserat pÄ deras etnicitet, ursprung eller religiös tillhörighet.
"Det finns inga incitament för oss att det finns dÀr. TvÀrtom. DÀrför arbetar vi sedan mÄnga Är tillsammans med myndigheter, partners, experter och vÄra annonsörer för att stÀndigt utveckla regelverken för att hitta rÀtt balans mellan yttrandefrihet och trygghet", skriver Rihani.
Internationella storbolag och flera svenska företag har pÄ senare tid valt att bojkotta Facebook som en protest mot hatiskt och rasistiskt innehÄll pÄ plattformen. Det handlar bland annat om Starbucks, Adidas, Coca-Cola och Unilever samt svenska aktörer som SJ, Oatly och Essity.
"Det hÀr Àr svÄra frÄgor dÀr alla har ett gemensamt intresse av att det blir sÄ bra som möjligt. DÀrför tror vi tror inte en bojkott Àr rÀtt vÀg framÄt, Àven om vi sjÀlvklart respekterar varje annonsörs beslut i frÄgan", skriver Sam Rihani.