Först annonsmarknaden, sedan en dejtingtjänst och nu e-handel. Facebook tar ytterligare ett kliv in på en ny marknad med tjänsten Facebook Shops som rullades ut under tisdagen.
Tanken är att småföretag ska kunna starta en e-handel, komplett med en inbyggd kassafunktion, som kunderna sedan kan nå via såväl Facebook som Instagram. Det ska även gå att chatta med företagen i techjättens appar WhatsApp, Facebook Messenger och Instagram.
Satsningen följer de, något mer begränsade, shoppingmöjligheterna som lanserades i Instagram och WhatsApp redan förra året. Digitala strategen Pontus Staunstrup tycker att det är en spännande utveckling, men menar att det främst är ett försök från bolagets håll att engagera de användare som börjat tröttna.
– På mogna marknader som i Nordeuropa och Nordamerika så är vi på Facebook, men vi skriver inte lika mycket och vi delar inte lika mycket. Då behöver man hitta andra sätt att aktivera användarna och visa annonsörerna att det fortfarande är värt att satsa, säger han.
Helt gratis
Och just därför ska funktionen vara helt gratis – eftersom pengarna ligger i annonserna. Hela affärsmodellen bygger på det, förklarade vd:n Mark Zuckerberg under en livestreamad video där han presenterade satsningen, skriver Reuters.
– I stället för att debitera företag för Shops, så vet vi att om Shops är värdefulla för företag så kommer de generellt att spendera mer på annonser. Vi kommer så småningom att tjäna pengar på det sättet, sa han.
Småföretagare utgör lejonparten av bolagets över åtta miljoner annonsörer, berättade Zuckerberg under presentationen enligt CNBC , och många av dem har drabbats hårt av coronakrisen. Lanseringen presenteras därför som något av en livlina: en hjälpande hand för krisande småföretag.
– På ett sätt är det säkert sant, man kanske har skyndat på utrullningen av det här. Men det är klart att det stora målet för Facebook är att fortsätta vara en del av våra liv, säger Pontus Staunstrup.
Dominansen ökar
Det är just därför bolaget hela tiden rullar ut nya tjänster, utvecklar sina appar och kliver in på nya marknader. Facebook har tidigare fått kritik för hur de har hanterat personlig data från användarna. Bör man oroa sig ytterligare nu?
– Utnyttjar vi möjligheten att handla via Facebook så ger vi ifrån oss ännu mer information till dem. Men det är å andra sidan inget unikt för Facebook, vi ger ifrån oss information till alla större aktörer hela tiden, säger Pontus Staunstrup och fortsätter:
– Det är snarare en avvägning som varje individ måste göra. Vi måste bli bättre på att veta vad vi lämnar ifrån oss.