På de stora marknaderna var ökningen störst i Kina. Men Volvo Cars gick tydligt framåt även i Europa och USA.
Dessutom drevs siffrorna för juli upp av god försäljning i områden utanför Volvos tre utpekade stora marknader. Starka uppgångar i länder som Kanada, Ryssland, Japan och Sydkorea ledde till en ökning med nästan 25 procent för samlingsrubriken "andra länder" i Volvos statistik.
Men totalt under årets sju första månader står Volvo fortfarande på minus. Minskningen är 16 procent, jämfört med samma period 2019.
I Kina har dock tappet under våren nästan helt hämtats in. Förändringen för perioden januari till juli är minus 0,3 procent, jämfört med förra året.
– I Kina såg vi en tillväxt redan i april. Sedan kom tillväxten tillbaka även i USA, när man började öppna upp efter restriktionerna som funnits för att dämpa spridningen av covid-19, säger Christina Zander.
– Nu i juli har vi sett en tillväxt jämfört med förra året även i Europa, tillägger hon.