De två shoppinghögtiderna Black Friday och jul väntar runt hörnet, men ändå ser handlare i Sverige negativt på framtiden. I Svensk Handels barometer för november faller indikatorvärdet, som visar hur handlare inom alla sektorer tror att deras försäljning kommer att utvecklas framöver.
Värdet för butiker är nu 79,1. Ett tal under 100 innebär negativ framtidstro.
– Det är väldigt dystert och det blir inte bättre. Företagen såg en liten uppgång i somras och hoppades på att rusta sig för den otroligt viktiga julhandeln. Men det blir snarare tvärtom, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.
"Senfärdigt stöd"
Mätningen gjordes 2–12 november, alltså innan de nya, tuffa restriktionerna som regeringen presenterade på måndagen.
– Jag har egentligen inga synpunkter på restriktionerna. Men jag är fascinerad över den snabbhet med vilken de tar till den här typen av åtgärder, medan de är senfärdiga när det gäller stöd till näringslivet, säger Karin Johansson, och utvecklar:
– Det som regeringen säger lägger en våt filt över hela julhandeln. Det är mörkt och dystert, och fler företag och jobb kommer att gå förlorade om inte regeringen snabbar på med mer stöd.
Svensk Handel vill bland annat se ett expanderat omställningsstöd.
Ladorna tomma
Tuffast är läget för sällanköpshandeln, men dagligvaruhandeln går något bättre. Även där pekar kurvan dock nedåt, vilket Karin Johansson förklarar med färre fester och middagar samt att många matbutiker och kiosker inne i städer har det tufft.
Fortsätter den negativa utvecklingen är handeln snart tillbaka där de var i våras – med en viktig skillnad.
– I våras hade många att ta av i ladorna. Nu har man redan använt det. Det gör att läget är väldigt dystert för väldigt många, säger Karin Johansson.
Ljusglimten i undersökningen finns inom e-handeln, där handlarna fortsatt ser positivt på framtiden.
– Många har både butiker och näthandel och lägger om kapaciteten till e-handel. Men det kompenserar inte fullt ut för tappet i butikerna, säger Karin Johansson.
Julhandeln viktig
Hur det blir med julhandeln är inte klart, men HUI:s prognoser pekar på att vi kan få se ett ras för sällanköpshandeln med upp till 22 procent. För vissa handlare är julhandelns betydelse svår att överskatta.
– Hos många företag är julhandeln ryggraden i ett års försäljning, säger Karin Johansson.