Kurvorna har pekat stadigt uppåt ända sedan företaget gick över till digitala auktioner. Men 2020 innebar ännu ett jättekliv för auktionshuset: Från en försäljning på 29 miljoner kronor 2019 till nästan 41 miljoner kronor 2020.
– I och med pandemin har väldigt många ställt om sin privatekonomi. Man springer inte på krogen, man springer inte i shoppinggallerior och man åker inte på all-inclusive på Mallis. Man sitter hemma, säger Heinonen.
Många har haft tid att rensa hemma och följden blir ett större inflöde till auktioner. Auktionshuset i Lund har sålt 2 000 fler föremål under pandemiåret jämfört med 2019. Samtidigt gör hemmasittandet att fler lägger energi på att ge bostaden ett ansiktslyft.
Knasigt eller udda
– Den rådande trenden har sedan några år varit att man vill blanda upp sitt Ikeasortiment med lite knasiga eller udda saker som ingen annan har. Då är nätauktioner väldigt enkelt, säger Petri Heinonen.
Även Kalmar auktionsverk har bråda dagar, rapporterar P4 Kalmar.
– Det har passat väldigt bra att handla nu, då man kan sitta hemma och bjuda utan att bli smittad, säger värderare Daniel Johansson till radion.
För auktionssajten auctionet.com har 2020 varit det bästa året någonsin.
– Man kan summera 2020 som ett väldigt bra år för auktionsbranschen. Dels kan vi se att man köper fler saker och dels att man lägger fler bud, säger vd Niklas Söderholm.
Befarade ras
När virusspridningen tog fart under våren befarade han ett ras – men det blev tvärtom. Företaget samarbetar med ett 40-tal auktionshus i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Spanien. Kunderna finns över hela världen.
Från mars fram till julhelgen ökade antalet bud på sajten med 49 procent jämfört med samma period året före. Antalet sålda föremål ökade med 22 procent och det sammanlagda klubbade beloppet steg med 34 procent.
– Det säljs fler föremål och dessutom har priserna ökat, säger Niklas Söderholm.
Nyanställer personal
För att kunna hantera det ökade inflödet måste auktionshusen nyanställa personal och skaffa större lagerutrymmen.
Men både Niklas Söderholm och Petri Heinonen understryker att det inte är pandemin som är främsta orsaken utan kombinationen av digitaliseringen och återbrukstrenden.
– Du har ju hela auktionsbranschen i din ficka egentligen och det är väldigt enkelt att registrera sig, säger Petri Heinonen.
När de potentiella kunderna finns spridda över hela jordklotet och fler yngre dessutom fått upp ögonen för auktioner breddas spektrat av vad som är möjligt att sälja.
– Digitaliseringen har betytt mycket mer än pandemin.