Fler vill kopiera appsuccén – även Spotify

Ljud är det nya svarta.

Appen Clubhouse har skapat en ljudtrend. Nu vill fler företag ha en del av kakan. Arkivbild.

Appen Clubhouse har skapat en ljudtrend. Nu vill fler företag ha en del av kakan. Arkivbild.

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-03-31 20:09

Efter att Clubhouse tagit appvärlden med storm och gjort samtal mellan människor till det för tillfället trendigaste har försöken att klona succén varit flera. Twitter har lanserat sin kopia, Spaces, Facebook sägs också jobba på en variant.

Nu bekräftar Spotify för The Verge att de arbetar med en Clubhouse-liknande ljudapp som komplement till sina existerande tjänster.

Spotify är dock inte ensamma om att vilja ha en del av ljudkakan. Kommunikationsappen Slack bekräftade i dagarna att de jobbar på en Clubhouse-liknande funktion där människor kan droppa in och ut ur pågående samtal.

Även jobbplattformen Linkedin tänker sig en samtalsfunktion för sina användare i framtiden. En talesperson för företaget säger till sajten TechChrunch:

– Våra medlemmar kommer till oss för att ha respektfulla och konstruktiva konversationer med riktiga människor och vi vill att de ska ha en säker plats att göra just det på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!