Då jättefartyget Ever Given satte sig på tvären i Suezkanalen för några veckor sedan var det ännu ett ovälkommet hinder för den svårt prövade världshandeln, berättar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn.
– Det var containerbrist redan innan på grund av pandemin. Det var också fartygsbrist, fartyg låg och väntade utanför exempelvis Los Angeles, säger han.
Handeln stannade då Kina stängde ned i fjol, och massor av containrar blev då fast på fel ställe. Fartyg som skulle lossa och lasta blev försenade på grund av containerbristen, och i vissa hamnar, som i Los Angeles, har det blivit mycket långa väntetider. Fartyg ligger ute på redden och väntar, vilket i sin tur gör att hela världshandelns logistikkedjor brakar i hop.
Den 23 mars blev det också stopp i Suezkanalen.
– Det var som lök på laxen.
Stockningar i hamnarna
Stoppet får långvariga följder, förklarar han. Det är stockningar i hamnarna, och ännu fler fartyg och containrar som befinner sig på fel ställe.
– Nu kommer det ta hela andra kvartalet innan allt är tillbaka till det normala.
Kanske någon gång i sommar kan läget ljusna, men det är inte omöjligt att problemen hänger i även under tredje kvartalet, tror Claes Sundmark.
Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, konstaterar att detta får stor betydelse för det svenska näringslivet. Han minns strejkkonflikterna som lamslog Göteborgs hamn för några år sedan, och vilken inverkan det fick på den svenska importen och exporten.
– Jag hade folk som ringde och grät för att de inte fick sina säsongsvaror i tid, säger Johan Trouvé.
Det här visar hur viktig sjöfrakten är för Sverige, konstaterar han.
– Den är vår länk utåt.
Dyrare varor
Han tror att sjötransporter kommer att bli dyrare på grund av det här, och i slutändan blir det konsumenter som får betala. Kläder, skor och andra importprylar blir dyrare. Men de svenska exportföretagen får också problem.
– Men svenska exportföretag har en stor del av sin marknad i Europa. Då påverkar inte Suezhaveriet. Det kan gynna Sverige. Det kan innebära en konkurrensfördel för svenska företag, allt behöver inte vara nattsvart, säger Johan Trouvé.
För Göteborgs hamn kan Suezhaveriet också innebära fler och större affärer. Hamnen har kapacitet att ta emot de enorma jättebåtarna som går igenom Suezkanalen med omkring 20 000 containrar ombord. De brukar lossa sin last i stora hamnar i Tyskland eller Holland. Lasterna körs sedan vidare med mindre båtar, med kanske ett par tusen containrar ombord, till andra hamnar, som Göteborg.
Men det finns kapacitet i Göteborgs hamn att ta emot de enorma jättefartygen, och nu har hamnen erbjudit rederierna att ta emot storbåtarna.
– Vi har flera dialoger på gång. Vi hoppas dels på att få fler affärer, men också på att kunna stötta det svenska näringslivet så att de får sina saker, säger Claes Sundmark.