Trafikverkets rapport om hur tunga fordon ska kunna växla över från fossila bränslen innebär en stor satsning på stationära laddningsmöjligheter för lastbilarna, berättar Magnus Lindgren, senior sakkunnig på myndigheten.
– Nu och tio år framåt tror vi att det behövs stationär laddningsinfrastruktur.
Det innebär laddstationer, där stora fordon snabbt ska kunna laddas längs de stora vägarna, och blir en stor satsning, enligt Trafikverkets förslag till regeringen.
Beräkningarna pekar på upp mot 6,5 miljarder kronor i kostnader över en tioårsperiod, enligt Magnus Lindgren.
Lönsamt med el
– På sikt tror vi att det kan bli företagsekonomiskt lönsamt att växla över, och att marknaden själv kan finansiera laddinfrastrukturen. Men för att få fart på det behövs statligt stöd.
Men hur lönsam eldriften för tunga fordon blir beror också på hur mycket biobränsle som kommer att användas. Blir det mer biobränsle i tankarna så kan övergången till ren el fördröjas, förklarar han.
Förslaget som nu lämnas till regeringen innebär att det inte ska bli någon stor utbyggnad av elvägar, där elen finns i själva vägbanan, just nu. Än så länge vet ingen riktigt var utvecklingen tar vägen för tunga fordon.
– För fordon med längre körsträckor är teknikutvecklingen mer osäker.
Det innebär enligt Trafikverkets förslag att Sverige inte bör satsa på att bygga elvägar just nu, utan följa utvecklingen mer innan några stora beslut tas.
Flera tekniker på gång
– Vi bör titta mer på stationär laddning, elvägar och även bränslecellstekniken som kommer starkt.
Dessutom, Sverige som litet land bör inte välja en teknik som avviker från andra länders, förklarar han.
– Vi är en för liten marknad för det.
Trafikverkets rapport innehåller inte några förslag beträffande personbilar, bara för tunga fordon.
Förslaget om infrastrukturutbyggnad för tunga fordon lämnas fram till regeringen som beslutar om vilken teknik som ska användas, och hur mycket pengar Trafikverket ska få för utbyggnad.