På en skala mellan 0 och 100 får bankerna överlag betyg 71,2 av svenskarna. Detta på frågan "Hur nöjd är du med hur din bank har hanterat coronakrisen", enligt en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
Mest nöjda är kunderna hos Handelsbanken, följt av Länsförsäkringar, Sparbankerna och Skandia. Lägst betyg ger kunderna till Danske Bank. Överlag är kunderna betydligt nöjdare med sin bank nu än i mars, då en likadan mätning genomfördes.
Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på SKI, är inte överraskad över att förtroendet ökat under krisens gång.
– Vi har sett samma fenomen i flera branscher: När krisen etablerades i februari-mars lade det sig som en våt filt och allt blev mörkt på en gång. När man väl kommit igenom det har mycket förändrats men mycket i vardagen funkar ändå bra, säger han.
Han tror att de etablerade bankerna har tjänat på krisen.
– Är det nån gång det personliga och mänskliga blir viktigare än tekniska funktioner så är det i de här tiderna. Det är därför de stora, trygga aktörerna ofta klarar sig bättre i tider av kris jämfört med uppstickarna, säger han.
Studien genomfördes genom en riksrepresentativ webbpanel under perioden 21–26 maj. Totalt svarade 1 100 personer över 18 år.