För femte månaden i rad har försäljningen inom sko- och klädhandeln varit låg. I juli minskade försäljningen av kläder med 18 procent jämfört med samma månad förra året, och för skor minskade försäljningen med 24,4 procent, visar Stilindex från Svensk Handel Stil.
– Den minst sagt tuffa situationen för sko- och klädhandeln fortsätter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Tappet avtar
Tappet för delbranscherna var aningen större tidigare i sommar.
– Även om takten i minskningen är något lägre så är det fortfarande på nivåer som gör att det här hotar både företag och jobb om det fortgår.
Enligt Hedenström finns det många möjliga förklaringar till att just sko- och klädhandeln drabbas hårt.
– Väldigt stor del av butikerna vi har i våra stadskärnor är sko- och klädbutiker och det är stadskärnorna som har tagit den stora smällen under coronakrisen. Både för att människor har känt mer skepsis mot att röra sig inne i städerna och för att vi under icke-semesterperioden har jobbat hemma på ett sätt som gör att vi inte ser samma flöden i städerna.
En annan förklaring är att många evenemang med speciella klädkoder har ställts in under våren och sommaren.
– Om man driver en klädbutik som säljer kostymer är det klart att det märks när det inte blir några studentfester eller bröllop.
"Måste få tillbaka flödena"
Hedenström och Svensk Handel är fortsatt kritiska till regeringens förslag på en sko- och klädskatt. Hedenström vill även se förlängningar av de stöd som startats under coronapandemins. Men det finns en till sak som kan hjälpa företagen: Att människor återgår till jobbet.
– Självklart på ett ansvarsfullt sätt så att vi hindrar fortsatt smittspridning, men vi måste få tillbaka flödena för att handel och andra verksamheter kan komma igång igen.