Den 6 oktober 2010 såg Instagram dagens ljus och på bara två år hade Kevin Systrom och Mike Kriegers skapelse växt till över en miljard användare.
Men med en global pandemi, sommarens Black lives matter-protester och höstens presidentval i USA har utvecklingen på Instagram i år blivit tydligare än någonsin.
De harmoniska paradisbilderna som kanske mer än något annat förknippades med plattformen väcker inte längre samma intresse. I stället har Instagram svämmat över av insamlingar, namnlistor och olika sätt att organisera sig på.
Mest effektiva plattform
Redan 2016 skapade Rebecca Davis "Rallyandrise". Ett konto tänkt att hjälpa människor att organisera sig politiskt. De senaste månaderna har antalet följare på kontot mer än dubblerats till 24 000.
– Människor var desperata efter råd och guidning i hur man gör något, säger Davis.
Även Emily Pattersson, chef över sociala medier på den amerikanska advokat- och medborgarrättsrörelsen ACLU, har sett en liknande utveckling.
– Instagram är vår mest effektiva plattform när det kommer till att få användare att faktiskt gå vidare med åtgärdslänkarna, säger Patterson.
– Där finns publiken som vi försöker nå, fortsätter hon.
Thunberg på Instagram
Bland dem som har använt Instagram för att lyfta fram sociala frågor som rasism, sexism eller klimathot finns före detta presidentkandidaten Hillary Clinton, realitystjärnan Kim Kardashian och svenska Greta Thunberg.
På sitt Instagramkonto lägger 17-åringen varje fredag upp en bild på sig själv med den numera världskända skylten med budskapet: "Skolstrejk för klimatet".
Greta Thunberg har över 10 miljoner följare och varje bild gillas och kommenteras av hundratusentals personer.
Immunologen "Dr Noc", som använder sig av Instagram för att informera under coronapandemin, menar att det handlar om att överraska användarna med kunskap.
– Människor föredrar munsbitar av information med bildtexter som är enkla att ta till sig men som också är underhållande, säger han.