Full fart på Volvos återhämtning

Återhämtningen för Volvo går i snabbare takt än väntat efter coronapandemins utbrott. Kraftigt förbättrad orderingång och betydligt bättre vinst än väntat ger en rejäl kursreaktion. Aktien stiger drygt tre procent.

AB Volvo, med vd Martin Lundstedt, avbröt nyligen en period med omfattande permitteringar och har flaggat för god orderingång. Arkivbild

AB Volvo, med vd Martin Lundstedt, avbröt nyligen en period med omfattande permitteringar och har flaggat för god orderingång. Arkivbild

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-10-16 07:45

Det är inte bara efterfrågan på lastbilar som kommit tillbaka. Efterfrågan på motorer och maskiner lyfter också, medan bussarna haltar i covid-19-pandemin, enligt vd Martin Lundstedt.

– Ett fantastiskt bra jobb har gjorts av hela organisationen, säger Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, till TT.

– Om man tittar på våra siffror i den här situationen blir man ohyggligt stolt, tillägger han.

"Uppdämda behov"

Han lyfter särskilt fram rörelsemarginalen på 9,4 procent, men påminner om att återhämtningen kommer från låga nivåer.

– Man ska dock komma ihåg att vi hade väldigt låg orderingång i kvartal två. Detta är fortfarande en blandning av den gradvisa återhämtningen av ekonomin generellt sett och det uppdämda behov som fanns efter restriktioner och nedstängningar, säger Martin Lundstedt.

I rapporten tillägger han att transportaktiviteten mot slutet av tredje kvartalet var tillbaka på ungefär samma nivå som för ett år sedan på de flesta marknader.

"Detta ledde till en förbättrad framtidstro bland våra kunder, vilket återspeglas i ökad orderingång på lastbilar, motorer och anläggningsmaskiner samt en successivt förbättrad serviceaffär", skriver han.

Bättre än väntat

Vinsten före skatt föll till 7 640 miljoner kronor i tredje kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 10 885 miljoner kronor samma period året före.

Men trots vinstraset var resultatet betydligt bättre än väntat. Det justerade rörelseresultatet blev 7 217 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en snittprognos på 5 820 miljoner bland analytiker, enligt en sammanställning av prognoser från Refinitiv.

Omsättningen uppgick till 76,8 miljarder kronor, jämfört med 98,7 miljarder kronor ett år tidigare. Och leveranserna av lastbilar föll till 37 709, ned från 52 357 ett år tidigare.

Orderingången under tredje kvartalet lyfte till 57 530 lastbilar, upp från 35 726 lastbilar under motsvarande kvartal i fjol.

– Nettoorderingången har varit stark. Det är drygt 20 000 mer än föregående år. Man ska dock komma ihåg att vi hade väldigt låg orderingång i kvartal två.

En marknad sticker ut.

– Det har gått extra bra i Kina, som kommit snabbare ur pandemin, säger vd Martin Lundstedt.

Bussverksamheten påverkas samtidigt kraftigt av en svag turistbussmarknad, konstaterar Lundstedt.

Varnar för osäkerhet

Under vårens och sommarens kris har AB Volvo inte gjort några förutsägelser om hur man hur ser på företagets utveckling. Men nu återförs den så kallade guidningen för marknaderna till och med 2021.

– Vi ser en fortsatt gradvis återhämtning, en relativt försiktig sådan, och ser nivåer för 2021 som ändå är lägre än innan pandemin, säger vd Martin Lundstedt.

– Vi måste fortsätta ha en hög flexibilitet för att skapa manöverutrymme, tillägger han.

Nya restriktioner i olika länder på grund av pandemin kan dock sätta käppar i Volvos hjul.

– Vi följer detta jättenoggrant, framhåller Martin Lundstedt.

– Vi bedömer det inte som speciellt troligt just nu att man kommer att göra större nedstängningar av arbetslivet. Men man ska komma ihåg att det kan ske lokala utbrott som till exempel gör att arbetsplatser måste stänga.

Fakta: Störst försäljningsras i Nordamerika

Volvokoncernens försäljning föll totalt med 22 procent till 76,8 miljarder kronor under tredje kvartalet i år.

Värst var det i Nordamerika, där försäljningen rasade med 40 procent till 18 miljarder. I Sydamerika blev det ett försäljningsfall på 36 procent, ned till 5,5 miljarder, medan det i Europa blev en nedgång på 14 procent till 31 miljarder.

Försäljningen i Asien var oförändrad på 17,6 miljarder kronor, medan det i Afrika och Oceanien blev en nedgång på 25 procent till 4,7 miljarder.

Fordonsförsäljningen föll 26 procent till 54,7 miljarder, inklusive anläggningsmaskiner och Volvo Penta-motorer. Serviceförsäljningen sjönk 8 procent till 19,4 miljarder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!