Gigföretag som taxitjänsterna Uber och Lyft har lagt 200 miljoner dollar (1,7 miljarder kronor) på att driva kampanj inför folkomröstningen som hölls i samband med det amerikanska presidentvalet tidigare i veckan.
Och väljarna gav företagen den seger som de önskade: ett undantag från en ny delstatslag som ska ge gigarbetare juridisk status som anställda med medföljande och kostsamma rättigheter, som exempelvis betald sjukfrånvaro, arbetslöshetsförsäkring och minimilön.
Mindre förmåner
Tack vare folkomröstningen kan gigföretag i Kalifornien fortsätta att klassa sina förare som oberoende egenföretagare med rätt till vissa anställningsförmåner. De är dock långtifrån lika omfattande som andra företag i delstaten måste erbjuda sin fast anställda personal.
53-årige Johnny-Sant Shulpe, som kör taxi för Uber och Lyft i San Francisco, är en av förespråkarna. Många håller med honom om att de flexibla villkoren är hela poängen med att jobba för gigföretag.
– Jag brukade jobba för ett företag som sade nej om jag bad om en månads semester. Men nu kan jag ha ledigt i två–tre månader om jag vill och därför tycker jag att det här är bra, säger han till The Wall Street Journal.
"Utnyttjas"
Kritiker menar dock att långt från alla gigarbetare delar den åsikten och fackförbund menar att förslaget tar bort ett viktigt grundläggande skydd och ökar osäkerheten.
– Förare utnyttjas och förslaget var bara ett försök från Uber och Lyft att göra det lagligt, säger Lyftföraren Jerome Gage, som kampanjat mot förslaget i Los Angeles, till NPR.
– Nu måste vi organisera oss mer än någonsin och förbättra våra arbetsförhållanden.