Sommaren har precis blivit till höst men för den som vill tillbringa jul och nyår i en skidbacke börjar det bli hög tid att boka sin resa. TT:s rundringning visar att pandemin gör att intresset för semester på hemmaplan även i jul är stort.
Tommy Halvarsson, marknads- och försäljningschef vid Idre fjäll, bedömer läget som mycket gynnsamt för skidanläggningen.
– Jul och nyårsveckan har vi cirka 22 procent fler bokningar än samma tid förra året. Vi gör bedömningen att nyår kommer vara fullbokat om cirka två veckor. Vi har en stor andel återkommande gäster, cirka 80 procent, samtidigt som restriktionerna kring utlandsresor har gagnat oss, säger han till TT.
Under hösten har man dessutom fått en rad olika bokningar från svenska skidklubbar som i vanliga fall åker utomlands.
Stort tryck
Börsnoterade Skistar, med anläggningar i bland annat Sälen, Åre och Vemdalen, släpper nya delårssiffror i oktober och vill inte kommentera bokningsläget i detalj. I en kommentar till TT, skriver dock vd:n Stefan Sjöstrand om bokningsläget för anläggningen i Sälen: "Hittills är bokningsläget för jul- och nyårsveckorna upp hela 33 procent i antalet objektsnätter i jämförelse med föregående år. Ökningen i Sälen är relaterat till att vi detta år har en gynnsam kalender med en extra vecka vilket vid sex dagars ledighet ger upp till 16 dagars sammanhängande semester. Dessutom ser vi att intresset att semestra i hemlandet är stort".
Branäsgruppen med anläggningar i bland annat Branäs och Kungsberget delar konkurrenternas uppfattning.
– Bokningsläget är riktigt bra. Vi ligger ungefär fem procent bättre och nyår har vi uppbokat till ungefär 70 procent. "Hemester" har blivit stort och vår produkt är ju att kunna vara tillsammans när man hyr en stuga, säger vd:n Anders Kjällström.
Motsatt håll
Åt motsatt håll går inte helt oväntat många arrangörer med fokus på skidresor till bland annat Alperna. Osäkerhet kring framtida smittotal, och vilka reserestriktioner som kommer att gälla för svenska turister samt regler på plats gör läget utmanande. Resebolaget Langley uppger att bokningsgraden nu är cirka 30 procent lägre, medan situationen för sportlovsveckorna ser något bättre ut.
– Det har varit en supertuff tid för hela branschen i år och det kommer vara en stentuff höst med en del reducerad försäljning jämfört med ett vanligt år. Vi hoppas att det är en förskjutning i bokningsmönstret och att det kommer i gång om några veckor men vi måste vara snabba att anpassa oss efter de restriktioner som kommer råda, säger försäljningschefen David Svensson.
Konkurrenten Alpresor noterar även en minskad bokningsfrekvens på mellan 10 och 20 procent, med viss ökning på de egna hotellen i Österrike, vilket vd:n Niclas Helgesson bedömer hänger samman med att bolaget uppger att man kontrollerar alla led i själva resandet.
Även de svenska anläggningarna brottas dock, trots gynnsamt bokningsläge, med utmaningar. Hur det blir med utländska gäster i vinter är fortfarande oklart. Dessutom kommer en i vanliga fall naturlig intäktskälla i form av after ski att begränsas.
– Det får naturligtvis en påverkan men samtidigt är inte Idre förknippat med after ski, som några av våra kollegor i branschen, säger Tommy Halvarsson.
TT: Betyder den gynnsamma utvecklingen att ni också passar på att höja avgifterna för till exempel liftkort?
– Nej, vi resonerar så att vi höjer när vi har något nytt att erbjuda gästerna. Vi gjorde en höjning senast i samband med att vi satte upp elbelysning som gjorde att vi kan erbjuda skidåkning till senare på kvällen.