Bland de italienska medier som skrivit på finns RCS Mediagroup, som publicerar tidningar som Corriere della Sera och La Gazzetta dello Sport, och den stora affärstidningen Il Sole 24 ore. Där finns även Caltagirone editore, som äger den Rom-baserade tidningen Il Messaggero samt Monrif, som ger ut Il Giorno och La Nazione.
Totalt är 13 italienska medieföretag med på uppgörelsen, vilket ger användarna av Google News Showcase i Italien tillgång till innehåll från 76 olika riks- och lokaltidningar.
Hur Google ersätter de italienska tidningarna är inte känt.
Google sade i oktober att bolaget planerar att betala en miljard dollar under tre år till publicister för att få använda deras innehåll på Showcase, som först kommer att lanseras i Tyskland och senare även i Belgien, Indien, Nederländerna och andra länder.
I Tyskland har Google gjort upp med tidningar som Der Spiegel, Stern och Die Zeit och totalt finns nu Google-avtal med hundratals nyhetsproducenter runt om i världen.
I Australien stiftades tidigare i år en ny lag för att säkra ersättning till nyhetsproducenter från plattformar som Google och Facebook när de använder nyheterna i sina tjänster.
Google har efter hot om att stänga sin söktjänst i länder som Australien även gjort upp med bland annat mediekoncernen News Corp på global nivå om en modell för att dela annonsintäkter och utveckla utbudet för nyhetsproduktionen via Google-plattformar som Youtube.
Nyhetsbyrån Reuters har också gjort upp med Google om att leverera nyhetsinnehåll till Google News Showcase.