Hallberg avfärdar kritiken från Sverigedemokraterna (SD) och Moderaterna (M), som menar att regeringen ägnar sig åt symbolpolitik som låter en statlig myndighet ställa ut miljardgarantier till en ny flygplats – samtidigt som man vill lägga ned Bromma flygplats i Stockholm.
– För det första kan jag säga att sammanblandningen med Bromma är inte seriös, säger Anna Hallberg till TT.
– Det handlar om Swedavia som gör bedömningen att flygtrafiken i Stockholm bör koncentreras till ett ställe, det vill säga Arlanda flygplats. Där ska finnas en kapacitet som motsvarar vad Sverige behöver, både för nationell och internationell flygtrafik. Det är en helt annan fråga, fortsätter hon.
"Lite av en förebild"
Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) hänvisade på en presskonferens om Bromma flygplats till att regeringens trafikpolitik går ut på att ställa om resandet från flyg till järnväg.
Både M och SD, som vill stoppa avvecklingen av Bromma, lyfter vad de kallar en dubbelmoral eller skenhelighet från regeringens sida.
– Det jag retar upp mig på är att vi från regeringen har ställt väldigt höga krav på EKN i allt från miljöaspekter till arbetares rättigheter. Och vi går mycket längre än många av våra konkurrentländer. Vi förbjuder från 2022 att ge kreditgarantier till prospektering och utvinning av fossila bränslen. Så vi är en liten förebild på hållbarhet i våra affärer, säger Anna Hallberg.
Hon framhåller att med svenska leverantörer kan infrastrukturprojekt utomlands bli mindre skadliga för klimatet.
– Det är väl ingen som tror att vi kommer att sluta flyga till exempelvis Asien eller Sydamerika, utan de ska få lika bra och effektiva flygplatser som vi har och med svenska lösningar har de bättre förutsättningar att få det. Samtidigt ska vi hela tiden ställa krav på flyget, som alla andra transportlösningar, att bli mer klimatvänliga.
Måste ha klimatplan
Ministern påpekar att EKN:s avsiktsförklaring inte är en investering eller en statlig satsning, myndigheten finansieras av företagens premier och inte skattepengar.
TT: Vilka miljörisker finns det i ett sådant här stort projekt i Vietnam med en ny flygplats?
– Det finns ju alltid risker med den här typen av stora projekt, och det handlar om att vi ska analysera riskerna om det i själva affären finns en miljöpåverkan som är onödigt stor, säger Anna Hallberg.
– Sedan är det myndighetens ansvar att säkerställa att affären i sig inte leder till en negativ miljöpåverkan som vi inte hade haft annars. Det måste finnas en klimatvänlig plan och hållbarhetsplan för allt de går in i.