Rapporter om brist på halvledarkomponenter började komma redan i slutet av förra året men då främst bland asiatiska fordonstillverkare. Nu har dock problemet börjat omfatta även europeiska tillverkare, bland annat Volvo.
Företaget tvingas därför ta till stoppdagar i produktionen för att kontrollera situationen. Än så länge gäller det enbart fabriken i belgiska Gent och inte på Hisingen.
”Vi har stoppdagar för linjeproduktionen i Gent den här veckan på grund av halvledarbristen. Det gäller åtminstone den här veckan, men längre än så vet vi inte. Det är en väldigt flytande situation där vi vecka för vecka kommer fatta lokala, taktiska beslut”, säger Volvos presschef Claes Eliasson till Dagens industri.
Utmanande situation
Fredrik Sidahl, vd för Fordonkomponentsgruppen (FKG) bekräftar att situationen nu blivit alltmer utmanande även i Europa.
– Det gäller i princip hela branschen. När man pratar med riktigt stora leverantörer i Tyskland och Frankrike så bekräftar alla att det är besvärligt. Bedömningen som görs är att det nu kan ta upp till mellan 3 och 6 månader med ett värsta-scenario som sträcker sig över hela året, säger han till TT.
Viktig råvara
Halvledare är en ytterst viktig del i elektroniska apparater och en stigande efterfrågan globalt sett har gjort att konkurrensen nu ökat markant den senaste tiden.
– Det här är en råvara som sitter i princip i allt, den finns i din kaffebryggare hemma och det tråkiga är att den inte tillverkas i den omfattning som behövs i Europa.
Fordonsindustrin står enligt Fredrik Sidahl för under tio procent av den totala volymen av halvledare.
– Nu finns inte produktionskapaciteten samtidigt som bilarna blir mera elektroniskt sofistikerade plus att hybrid- och elektriska bilar drar mera halvledare.
"Hack i logistikleden"
Hos Scania har man också märkt av en viss påverkan, uppger Scanias kommunikationschef Karin Hallstan för TT.
– Vi har påverkats av brist på halvledare men har kunnat hantera läget som länge har varit ansträngt, tillsammans med våra leverantörer. Vi har inte haft störningar som har påverkat produktion i termer av att vi ändrar takten, säger hon och nämner samtidigt andra faktorer som nu påverkar situationen:
– Sedan har det funnits vissa hack i logistikleden kopplat till bland vädersituationen i Europa liksom att man infört covid-tester av chaufförer i Tyskland, säger hon.